Hlavním „viníkem“ vzniku této cesty byla Vratimovská celuloska. V posledních letech 1. republiky (rok 1937-39) byla věnována velká pozornost obraně státu. Plánovany a stavěly se nejen pohraniční pevnůstky, ale i strategické silnice. Mezi ně patřila i Místecká a přípojka k vratimovské celulosce, kde se vyráběla důležitá surovina pro zbrojní průmysl. Ale vše se nestihlo, postavila se pouze nová silnice mezi Ostravou a tehdejším Místkem. Říkalo se jí "dálnice". Na svou dobu byla neobvyklá tím, že její povrch tvořily žulové kostky
Most přes Ostravici a východní část ulice Mostní vznikly až v době Protektorátu v roce 1942. I pro Wermacht měla Vratimovská celuloska svůj význam. Bez mostu se při tehdy častých povodních nedostavili dělníci z Hrabové a Hrabůvky do práce, Mostní ulice umožňovala brzký příjezd hasičů v Ostravy v případě požáru. Ale ani v době německé okupace nebyla Mostní dostavěna dle původních záměrů a skončila na křižovatce s Paskovskou.
Až do roku 1942 byla komunikační spojnicí s Vratimovem pěšina přes Vrbinu, která začínala naproti dnešní ulice Na Šajaru. Řeka Ostravice byla překlenuta dřevěnou lávkou, kterou bylo nutno obnovovat po každé povodni.
Nezbytnost dostavby Mostní byla dopravním odborníkům jasná i po skončení války. Ke dřívějším důvodům se přidružily i některé další. Ale tehdy byly jiné problémy a dostavba se neustále odkládala.
Změna nastala po roce 1990, kdy Prodloužená Mostní opět získala prioritu. Konkrétně se s ní počítalo v územních plánech města Ostravy jak v roce 1994 tak v roce 2014.
Některé okolnosti však způsobily, že se realizace stavby opět zpozdila. Proběhl zde i náročný proces EIA, při kterém bylo nutno vypořádat i některé výhrady z řad místních občanů. Se stavbou se započalo v srpnu 2017 a dnes má být předána veřejnosti.
Tato komunikace má sloužit nejenom Hrabové, ale i širokému okolí. Opakovaně zdůrazňuji, že její potřebnost byla zakotvena v územních plánech, které schvalují samosprávy. Konkrétně zastupitelstvo města Ostravy a MS kraje. Nesouhlas některých místních obyvatel Hrabové nemohl na těchto plánech nic změnit.
V mnohem horší situaci byli kdysi občané Nové Vsi. Z původní okresní silnice Ostrava – Opava se postupně stala velmi rušná dopravní tepna. Dnešní Místecká ulice zcela zlikvidovala významnou část Hrabůvky a oddělila východní část Hrabové od západní. A podobných případů je jistě mnoho.
Je to daň tzv. pokroku. Každý má potřebu používat pro přepravu vlastní automobil přesto, že existuje městská hromadná doprava. Silnice jsou přeplněny osobními auty, zatímco autobusy jezdí poloprázdné. Každý má potřebu vlastnit mnoho zcela zbytečných předmětů, jejichž výroba a distribuce se neobejde bez obrovského počtu nákladních vozidel .
Takže buďme realisté, stěžujme si sami na sebe a respektujme skutečnost, že Hrabová není „pupkem světa“, ale součástí města Ostravy a Moravskoslezského kraje. A pečlivě sledujme, jak Prodloužená Mostní ovlivní dopravní intenzitu na Paskovské.
22. 8. 2019 V.S.