Při čtení zákona o obcích si vždy uvědomuji, jak je tento zákon moudrý a jak málo se využívá v praxi. Konkrétně mám na mysli ustanovení o kontrolním výboru zastupitelstva. U nás nyní pracuje tento výbor ve složení Bedřich Chlupatý (předseda), Jan Šumbera, Jan Skopal.
Podle zákona o obcích může kontrolní výbor kontrolovat i činnost Rady, což je velice důležité. Často vzniká dojem, že Rada je všemocná a zastupitelstvo jen formálním shromážděním, které se čas od času sejde a mimo jiné, tak pouze na okraj, „odsouhlasí“ činnost Rady za uplynulé období. Zastupitelé přitom možná spoléhají na kontrolní výbor, že je upozorní na případné nedostatky v činnosti Rady.
Činnost Rady může kontrolní výbor sledovat především podle plnění přijatých usnesení. Tato usnesení jsou zveřejňována i na webových stránkách Hrabové. Při jejich čtení jsem si nemohl nevšimnout některých, které by si asi zasloužila větší pozornost kontrolního výboru.
Příkladně viz usnesení Rady č. 60/1321 z února 2017 ve kterém se píše, že Rada bere na vědomí dopis ředitelky MŠ Klubíčko a doporučuje zadat technické posouzení objektu školky. Podle různých informací je budova školky v katastrofálním stavu.
Od té doby uplynul téměř rok, a nic se nestalo, kvalifikovaná revizní zpráva o technickém stavu školky stále neexistuje. A přitom ji považuji za velice významnou, může mít vliv na neodkladnost stavby nové školky i na další osud tohoto objektu. Nebudu zde popisovat současnou problematiku školky, všichni ji známe, ale mnohé by se ujasnilo a možná i urychlilo, kdyby předseda kontrolního výboru důsledněji kontroloval usnesení Rady a vyžadoval splnění i tohoto usnesení.
To byl jen malý příklad „selhání“ činnosti kontrolního výboru, mohl bych uvést i několik dalších.
Příkladně z dfřívějších let pokládám za problematickou investici cca 4 mil. Kč do oprav komínů našich bytových domů na Šídlovci (bez stavebního povolení a následné kolaudace), problematickou akci revitalizace vnitrobloku na Šídlovci, „odklonění“ cca 600 tis. Kč z veřejných peněz na soukromý účet bývalé úřednice MOb a možná i další akce, které by zasluhovaly zvýšenou pozornost kontrolního výboru. Ze současné doby pak problematickou opravu propustku Ve Stromoví a příliš vysoké výdaje (cca 10 mil. Kč) na provoz naší radnice, plánované na rok 2018. To jsou záležitosti, kterým by se měl kontrolní výbor (podle mého výkladu zákona o obcích) věnovat.
Ale náš kontrolní výbor by mohl vyvinout více iniciativy i v jiných oblastech. Třeba při prosazováni snah o tzv. otevřenou radnici. Postupně s budováním systému zastupitelské demokracie požaduje veřejnost více informací o různých výdajích, které si platí ze svých daní. Naše „radnice“ však kráčí ve vyšlapaných kolejích a mnohé „choulostivé“ údaje nezveřejňuje.
Uvedu to na usnesení Rady č. 81/1869 ze 4.12.2017: Rada souhlasí se stanovením měsíčních odměn z výkonu funkcí neuvolněných členů zastupitelstva pro rok 2018 dle přiloženého návrhu.
Proč se tento návrh nezveřejnil? Pokládám tuto informaci za poměrně významnou. To proto, aby občané byli informováni o odměnách, které by obdrželi v případě, že budou mít ambici kandidovat v blížících se volbách do nového zastupitelstva.
Dlouhodobě jsem přesvědčen, že tyto odměny jsou značně podhodnoceny. V současném světě je nezbytné, aby schopní občané, ochotni se angažovat i ve veřejných funcích, byli patřičně oceněni i finančně. Na toto téma plánuji v Hrabovských novinách „speciální“ článek s názvem „Za dobrou práci dobrá odměna“.
26.1.2018 V.S.