Na prosincovém zastupitelstvu města Ostravy se zeptal zastupitel Václav Kubín pana primátora, „jestli při posledním jednání s panem ministrem dopravy neprobrali otázku zneplatnění rychlostní komunikace neboli dálnice Ostrava –Frýdek Místek, protože ta situace v těch obcích, které jsou dotčeny tím, že tam ta auta jezdí, je opravdu kritická a stále se čeká na nějaký kladný výstup“.
Primátor Tomáš Macura odpověděl, „že to neprobírali, nebylo to ani předmětem jednání a ani ho to v dané chvíli nenapadlo“.
Vyvozuji z toho, že pro pana primátora není zpoplatnění tohoto dálničního úseku prioritní záležitostí.
Nedávno jsem v Hrabovských novinách zveřejnil seriál o činnosti zastupitelstva Hrabové v letech 1900-1914. Naši předkové řešili podobné problémy tak, že zvolili deputaci a vyslali ji k jednání na příslušné úřady, nejčastěji na c. k. okresní hejtmanství do Mor. Ostravy. Výmluvný a inteligentní starosta Ludvík Staněk za podpory ostatních delegátů často ve svých jednáních uspěli.
Proč se tato metoda nepoužívá i dnes? Myslím tím řešení zpoplatnění silnice D 56. Proč za Tomášem Macurou nevyslalo zastupitelstvo MOb Hrabová deputaci ve složení (na příklad) Trávníček, Orkáč, Gromnica? Na podporu svého požadavku by tato deputace mohla panu primátorovi předat petiční archy s podpisy občanů a zprávu hygieniků o naměřených škodlivinách v blízkosti Paskovské ulice.
Primátor Tomáš Macura by pak určitě požadavek na zrušení zpoplatnění Místecké projednal s panem ministrem. Možná, že by neuspěl. Ale naši zastupitelé by měli „čisté svědomí“, protože vykonali v této záležitosti vše potřebné. Navíc by bylo možné v době návštěvy primátora v Praze uspořádat protestní blokování provozu na Paskovské ulici. Pochopitelně za přítomnosti televizních kamer.
6.1.2021 V.S.
.