K napsání tohoto článku mě přiměla informace, kterou jsem si přečetl v časopise AUTO.cz s názvem „Lodě jedné společnosti znečisťují ovzduší 10 x více než všechna auta v Evropě“.
Článek se zabývá emisemi oxidu síry, které působí negativně jak na zdraví lidí tak na rostlinstvo. Autor článku se snaží obhajovat existenci "neškodných" benzínových a naftových motorů aut a klade otázku: proč se neustále zpřísňují ekologické normy při provozu aut na pevnině, když nejvíce škodlivin vzniká na moři?
Novinář Stanislav Kolman zde tvrdí, že 47 výletních námořních lodí jedné lodní společnosti znečistí životní prostředí sírou více než všechna auta v Evropě dohromady!
Tato zpráva je natolik senzační, že s ní seznámil své posluchače a diváky na stanici Barrandov i známý moderátor Jaromír Soukup ve snaze zpochybnit současné tendence v přechodu na jiný způsob pohonu aut.
V čem je uvedená informace časopisu AUTO.cz zavádějící?
Doufám, že to odhalil každý, kdo má alespoň základní znalosti o ropě a její ceně. Ta nejlevnější, s vysokým obsahem síry, se používá v elektrárnách, teplárnách a také k pohonu lodních parních turbin.
Elektrárny a teplárny mají účinná odsířovácí zařízení. Lodě se pohybují po širých mořích, takže není nutné (alespoň prozatím) odstraňovat ze spalin oxidy síry. Ty skončí v mořské vodě. Jsou dokonce teorie, které naznačují kladný vliv používání mazutu s vysokým obsahem síry při pohonu lodí. Údajně tyto spaliny působí příznivě na ochlazování atmosféry.
Je možné, že zpráva časopisu AUTO.cz přesvědčila i některé občany Hrabové o výhodnosti fosilních paliv před elektřinou při pohonu aut. Mám rád různá přísloví a zde mě napadá následující: „Nevědomost hříchu nečiní“.
15. 6. 2019 V.S.