Navigace: Vladimír Slavík > Rozpočtový proces (2): Struktura rozpočtu

Rozpočtový proces (2): Struktura rozpočtu

 

Rozpočty obcí mají dvě části: část příjmů a část výdajů. Obvykle mají zastupitelstva snahu o vyrovnaný rozpočet. V odůvodněných případech bývá  i rozpočet s deficitem. To tehdy, když obec plánuje rozsáhlejší investice, na které si musí peníze půjčit. Pokud je  investiční program dobře zdůvodněn a obec má dostatečný majetek, pak je to výhodné. Obzvlášť tehdy, kdy jsou z půjček nízké úroky.

V příjmové části rozpočtu jsou příjmy daňové, příjmy nedaňové a příjmy kapitálové.  

 V případě Hrabové je základem daňových příjmů daň z nemovitostí. Méně významné jsou správní poplatky za různá povolení, na příklad stavební.  

 U příjmů nedaňových je  největší položkou příjem za služby v bytech ve vlastnictví městského obvodu. Jde pouze o příjem fiktivní, neboť vybrané peníze jsou  postupně zasílány poskytovatelům těchto služeb,  Následují položky menší, které vznikají prodejem nebo pronájmem majetku a hospodářskou činností obce.

 Příjmy kapitálové jsou v podstatě půjčky a úvěry z bank, které v této době nemáme.

Ve výkladu metodiky o tvorbě obecních rozpočtů není jednotný názor na zařazení příjmů, plynoucí z  privatizace  obecních bytů. Podle některé metodiky jsou  zařazovány do příjmů nedaňových, podle jiné do příjmů kapitálových. Já je budu zařazovat do příjmů kapitálových. Bylo tomu tak i v době, kdy se privatizovaly byty na Šídlovci. 

Konkrétně pro rok 2018 činí daňové příjmy 13 528 tis. Kč., nedaňové příjmy 12 097 tis. Kč, kapitálové příjmy 0 Kč, celkem  25 625 tis. Kč.

Pak jsou  na straně finančních zdrojů významnou položkou dotace. Vhodnějším pojmenováním těchto příjmů by byly transfery. Nejde totiž o žádné dary, ale o přerozdělení  finančních prostředků, pocházejících od státu z DPH a z jiných daní.  Ty jsou poskytovány podle  složitých pravidel jak přímo ze státního rozpočtu, tak v našem případě zprostředkovaně i  od města Ostravy. Stejně jako daňové příjmy tak i transfery  se řídí zákonem o  „rozpočtovém určení daní“.  Pro rok 2018 je v našem rozpočtu přímo od státu  částka 2 367 tis. Kč, od města Ostravy 27 131 tis. Kč.

Ve příjmové části rozpočtu po sečtení všech dílčích částí pro rok 2018 je částka  61 048 tis. Kč.

Je to částka poměrně vysoká a bude zajímavé prozkoumat, jak tyto peníze rozdělilo zastupitelstvo do jednotlivých výdajových částí rozpočtu. O tom pojednám v dalších článcích tohoto seriálu o rozpočtovém procesu obcí.

8.3.2018     V.S. 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma