Podle platné metodiky o obecních rozpočtech se výdaje dělí na výdaje běžné a výdaje kapitálové.
V prvém případě jde o výdaje na zajištění každodenního chodu obce, v tom druhém o výdaje investiční, které mohou po jejich realizaci významně zlepšit místnímu obyvatelstvu především kvalitu poskytovaných služeb a dalších potřeb v oblasti kultury, sportu a občanských a společenských aktivit. Třeba postavením kulturního domu, mateřské školky, zdravotního střediska na na úrovni 21. století, kavárny, multifunkční sportovní haly, fitcentra,sociálního domu pro místní seniory atd.
Základem zodpovědného hospodaření obce je snížit běžné výdaje na nezbytné minimum a preferovat výdaje kapitálové. Není to jednoduché, těch požadavků na běžné výdaje je mnoho a pak na významnější, kapitálové, zůstane jen málo.
A to vše má ve svých rukou samospráva, tedy zastupitelstvo a především její významný orgán, rada. Zodpovědnost za to, aby rada fungovala dobře, má ve svých rukou zastupitelstvo, které určuje, kdo se stane radním.
Má logika těchto úvah mě vede z myšlence, že mezi radními je nezbytná dělba práce. Bohužel, u nás tomu tak není, alespoň jsem o tom nezaznamenal žádné zprávy. A tak starosta zodpovídá za vše a radní mu pouze radí, a to bez jakékoliv zodpovědnosti.
Především pokládám za potřebné jmenovité určení specializace dvou radních, jednoho za ekonomiku a druhého za záležitosti investiční.
Pokud by tomu tak bylo, tomu prvnímu radnímu bych jako občan kladl dotazy ve věci výhodnosti a potřebnosti lávky přes Ostravici (5 mil. Kč), propustku v polích Ve Stromoví (2,3 mil. Kč), efektivního hospodaření našeho bytového fondu (každoroční ztráty cca 1 mil.Kč) nepřiměřených nákladů na místní správu (cca 9 mil. Kč) apod.
Tomu druhému bych jako občan kladl otázky o územním plánu Hrabové, o dlouhodobém a promyšleném plánu investic, o budoucnosti Hrabové jako obce která má poskytovat po všech stránkách optimální prostředí pro spokojený život zdejších občanů.
20.3.2018 V.S..