Navigace: Vladimír Slavík > Srozumitelnost rozpočtů

Srozumitelnost rozpočtů

 

Na internetu si zájemci o problematiku obecních rozpočtů mohou přečíst mnoho rad, komentářů a různých zkušeností. Často se zdůrazňuje nutnost  přiblížení  rozpočtů občanům zlepšením jejich srozumitelnosti a vymýšlejí se různé akce, které by umožnily veřejnosti více ovlivňovat jejich tvorbu. V poslední době to jsou  tzv. participativní rozpočty.  Dokonce zlepšení  srozumitelnosti rozpočtů bývá i ve volebních programech politických stran a hnutí.

 Tato záležitost je komplikována tím, že většina  radnic pokládá tvorbu rozpočtů a čerpání obecních peněz  za oblast, do které nemá širší veřejnost zasahovat, protože pouze zastupitelé  ví, jak s obecními penězi nejlépe hospodařit. A tak je snaha předkládat veřejnosti  o rozpočtech co nejméně informací.

Bohužel taková je stále situace i v Hrabové. Uvedu konkrétní příklad z rozpočtu na r. 2017, a to v položce výdajů na místní správu.

 Logicky by tam měly být  mzdy úředníků,  povinné odvody a další různé náklady, spojené s provozem radnice. Výdaje na místní správu jsou významné, jelikož odčerpávají každoročně z celkového rozpočtu poměrně hodně peněz.

O  rozpočtu  na r. 2017 napsal  dne 31. 12. 2016 pan tajemník článek, který si  mohli ( a stále ještě mohou) přečíst všichni občané na webových stránkách Hrabové. V článku s názvem „Slovo tajemníka úřadu“  jsou uvedeny i plánované výdaje v  kapitole  61 – Státní správa a samospráva se souhrnou  částkou  7 572 tis. Kč.

Nejprve mě zarazilo, proč se slučují do jedné položky  náklady na samosprávu a státní  (místní) správu. Obvykle se obě skupiny nákladů sledují samostatně. Buď je to snaha o „zamlžení“ těchto nákladů nebo měl pan tajemník pro toto neobvyklé členění důvody jiné.

Podle  schváleného  rozpočtu se na  odměny zastupitelů  plánuje 1 847 tis. Kč, takže není problém z celkové  částky vyčlenit peníze na místní správu, v našem případě  7 572 – 1 847 = 5 725 tis. Kč.

Ale je zde překvapení! Vždyť skutečné náklady na provoz naší radnice činily v r. 2014 6 600 tis. Kč  a od té doby se zvýšil počet úředníků o 3 osoby  a pro r. 2017 se plánuje ještě z dalším úředníkem (spíše úřednicí)! Takže náklady na místní správu by se měly zvyšovat a ne snižovat. Nebo jsou v částce pana tajemníka  7 527 tis. Kč  jen některé  vybrané náklady? A to proč?

Úplný zmatek do této záležitosti přináší oficiální údaj o nákladech na místní správu ve schváleném rozpočtu, viz webové stránky obce.

Tam ve výdajích jsou uvedeny  následující cifry:

Činnost místní správy                     6 010 tis. Kč

Platy zaměstnaců                            4 392 tis. Kč

Povinné pojistné na soc.zab.         1 098 tis. Kč

Povinné pojistné na veř. z.p.             396 tis.Kč

Čtenář těcho cifer teď má dvě možnosti:  Buď usoudí, že celkový výdaj na místní správu  se plánuje ve výši 6 010 tis. Kč, nebo všechny částky sečte, a pak mu  vyjde 11 896 tis. Kč.  Která částka je asi správná? To se z uvedeného textu  rozpočtu nikdo nedozví. Takto prezentovaný rozpočet není  příliš srozumitelný.

Pro mě je překvapivé, že k těmto  záležitostem se neozval nikdo ze zastupitelů. Že by všem bylo jasné, co mínill pan tajemník, když oznámil veřejnosti, že náklady na provoz radnice v Hrabové se plánují pro  letošní rok  pouze ve výši  5 725 tis. Kč?

Asi jde podle mínění zastupitelů o takový detail, se kterým není nutno se zabývat. Vždyť musí řešit tolik významnějších úkolů!  A ne se starat o srozumitelnost rozpočtu.

13. 2. 2017     V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma