Míním tím úsek mezi Ostravou a Frýdkem Místkem. Zpoplatnění se zavedlo v roce 2009 a bylo tehdy ministerstvem dopravy zdůvodněno vysokými náklady na budování a údržbu dálniční sítě.
Následné protesty občanů a starostů obcí Sviadnov, Žabeň, Paskov a Hrabová nepodpořilo v uplynulých letech ani zastupitelstvo MS kraje ani zastupitelstvo města Ostravy.
Až teprve letos na svém srpnovém zasedání vyslovila Rada MS kraje tomuto požadavku podporu. Ve stejnou dobu zorganizovali starostové uvedených obcí na zrušení tohoto poplatku petici. Petiční archy se jmény protestujících občanů budou zaslány na ministerstvo dopravy.
Osobně mám s tímto požadavkem následující problém. Je skutečně hlavní příčinou vysokého dopravního zatížení silnice přes Sviadnov, Žabeň a Hrabovou dálniční poplatek? Velmi o tom pochybuji a vede mě k tomu následující úvaha.
Prý mnoho motoristů nekupuje dálniční známku proto, že se jim to nevyplatí, když jedou jednou za týden na chatu do Beskyd. Roční známka stojí 1 500 Kč, v přepočtu na týden to je 29 Kč. Celkový náklad na cestu na chatu do Beskyd a nazpět do Ostravy autem je cca 400 Kč. Náklad na dálniční známku je pouhým zlomkem z této částky. Přitom je jízda po D 56 nesporně bezpečnější a rychlejší.
V diskusi k tomuto problému sdělil na FB skupiny Hrabová pan Radim Miklas toto: „Klidně tu petici podepíši, ale dálniční známku si stejně každý rok musím koupit“. Následně ještě dodal: „Já mám dálniční známku a stejně jezdím každý týden přes Vratimov a kolem Marlenky. Abych se tam kochal…“ K tomu dodala paní Jana Žižková: „Stejně jako naše Klárka“.
Pro vysvětlení: "Marlenka" je proslulá cukrárna v Lískovci na trase mezi Frýdkem Místkem a Ostravou.
Proč zde uvádím tuto diskusi? Protože jízda přes Sviadnov, Žabeň, a Hrabovou vůbec nemusí být ovlnivněna zpoplatněním dálnice, ale mnoha různými jinými důvody.
Nemám nic proti probíhající petici, je dokonce možné, že přispěje ke zrušení zpoplatnění Místecké. Ale nejsem si jistý, zdali to bude mít podstatný vliv na dopravní zatížení "staré cesty" včetně naší Paskovské. Ostatně, ani to nebude možné změřit, žádné solidní sledování dopravního ruchu na této trase neexistuje.
S rostoucím dopravním zatížením místních komunikací se musíme smířit. Je to daň současné době. Jedinou reálnou možností jak tento parametr regulovat, je dobře promyšlené dopravní značení. Tímto směrem by se měla zaměřit naše pozornost. Ale ani to není všemocné řešení. Na návštěvu Marlenky (a jiných restaurací a obchodů na této trase) má každý motorista právo. Třeba nové prodejny zeleniny vedle obchodu U Hrušky nebo restaurace Ve Dvoře.
12.9.2020 V.S.