Navigace: Vladimír Slavík > Vliv dopravy na životní prostředí

Vliv dopravy na životní prostředí

 

O negativním působením  spalin z motorů  nynějších dopravních prostředků na lidský organismus snad nikdo nepochybuje. Existuje o tom  nespočet různých studií.  Každou vteřinu vdechneme 4- 6 l vzduchu,  znehodnoceného spalinami z motorů aut. 

Výfukové plyny spalovacích motorů  obsahují  zdraví škodlivé oxidy, uhlovodíky a také rakovinotvorné prachové mikročástice.

Pochopitelně tím nejvíce trpí  lidé,  bydlící v blízkosti  dopravních komunikací.

 Podle výsledků měření,  uskutečněných  v Hrabové v roce 2018, je současná situace celkem uspokojivá.  Při dalším růstu počtu automobilů se však bude zhoršovat, a to úměrně s růstem počtu RD. Vždyť  současná  rodina nevlastní jedno, ale často dvě i více aut.

 Perspektivně  je zde pouze jediné řešení:  nahradit naftu a benzín elektřinou nebo vodíkem.  V odborných kruzích se považuje tato změna  za nevyhnutelnou.  

Elektropohon  preferují  evropské státy, pohon vodíkem v současné době preferuje Japonsko.  Obě technologie jsou na počátku svého rozvoje a bude nutno vyřešit mnoho technických i jiných problémů.

 Pro výrobu el. energie jsou stále nejvýhodnější  jaderné elektrárny, vodík se vyrábí ze  zemního plynu, ropy a uhlí, tedy z neperspektivních surovin.   Výroba vodíku rozkladem vody  je velmi náročná  na el. energii.  U výroby elektřiny z jádra je největším problémem  způsob likvidace jaderného odpadu.

Všechny  světové automobilky jsou si vědomy nezbytnosti těchto změn a  začínají nabízet první modely aut s novými druhy pohonu. Pro usnadnění tohoto inovačního  procesu  jsou ceny těchto aut v mnoha evropských státech dotovány státem, nejvíce v Německu, Dánsku , Švédsku a v dalších 15 státech Evropy.

Pokud jde  o elektropohon, argumentují jeho odpůrci tvrzením, že se následně zvýší  emise oxidu uhličitého  z nově budovaných uhelných nebo plynových  elektráren, které budou potřebné pro pokrytí zvýšené spotřeby elektrické energie. 

Míchají  se zde dohromady dva problémy:  stále ještě  zcela neprokázaný vliv oxidu uhličitého na oteplování planety  a  prokázaná  škodlivost  výfukových plynů z motorů, poháněných benzínem nebo naftou.

 Skeptickým k elektrobilům je i Andrej Babiš.  Údajně proto, že by Agrofert přišel o příjmy a dotace, spojené s přimícháváním  řepkového oleje do motorové nafty.  Současná vláda prozatím nemá v úmyslu finančně zvýhodňovat  výrobu, prodej a  provoz  elektroaut.

Nakonec   ukončím tuto úvahu opět v Hrabové.  Je jasné, že motorizované dopravě  nelze bránit. Ale je možné  tento proces regulovat. Třeba omezováním počtu nově stavěných RD (a tím i aut) a  zamezením průjezdu těžkých nákladních kamionů  po Paskovské ulici.

29. 5. 2019    V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma