Navigace: Vladimír Slavík > Závěrečný účet za r. 2016

Závěrečný účet za r. 2016

 

I když tento dokument bude projednáván zastupitelstvem až za několik měsíců, je dobře se o něm zmínit již nyní. To proto, že jeho kvalitní zpracování si vyžádá mnoho času.

V zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, je v § 17 uvedeno: „Po ukončení kalendářního roku se údaje o ročním hospodaření obce souhrnně zpracují do závěrečného účtu. Jsou tam i údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby, údaje o hospodaření s majetkem a o dalších finančních operacích. Návrh závěrečného účtu musí být vhodným způsobem zveřejněn nejméně 15 dnů před jeho projednáním zastupitelstvem. Připomínky k závěrečnému účtu mohou občané uplatnit buď písemně nebo ústně na jednání zastupitelstva“.

Zákon bohužel neukládá povinnost (na rozdíl od rozpočtu) ponechat text závěrečného účtu  trvale na webových stránkách obce. Proto většina obcí tento důležitý dokument o skutečném hospodaření obce poměrně rychle z webových stránek smaže. Proč asi?

V Hrabové byl poprvé zveřejněn závěrečný účet v plném členění podle rozpočtové skladby až  za r. 2014. Předtím mnoho let pouze pár řádek na stránkách Hrabovských listů s konstatováním, že oficiální audit shledal vše bez závad.

 Závěrečný účet za r. 2014 má 30 stánek se všemi možnými podrobnostmi a dodnes visí na webových stránkách obce.  Bohužel, závěrečný účet za r. 2015 byl zveřejněn již pouze v  okleštěné podobě v rozsahu pouhých 6 stránek.  Kupodivu nikdo z občanů ani ze zastupitelů  nepožadoval zveřejnění  podrobnějších údajů.  Znamená to snad, že tyto záležitosti nikoho nezajímají? Jistě, že zvídavější občané  mohou navštívit úřad a o konkrétní informaci požádat. Ale  k čemu jsou  pak webové stránky  obce?  

A tak jsem zvědav, jaké překvapení letos v tomto ohledu připraví občanům pan tajemník a současné úřednice finančního odboru. Od zastupitelů v tomto směru žádné zásadní  požadavky  neočekávám, ti  řeší asi zcela jiné problémy a mají zcela jiné priority.

Zajímavý může být údaj o bytovém a nebytovém fondu, konkrétně výsledná bilance. Zda  vybrané nájemné a další poplatky jsou vyšší nebo nižší ve srovnání s vynaloženými náklady, mezi kterými by měly být i náklady na 2 další úřednice, které mají tuto záležitost nyní  na starosti.

Také budou zajímavé  celkové náklady na provoz radnice. Jde o náklady,  které je žádoucí minimalizovat. Je to složitý problém, představitelé obcí se rádi vymlouvají na složitou legislativu, která vede k přebujelé administrativě a tím i k růstu těchto nákladů. Ale každého v Hrabové  asi napadne otázka: Proč jsou tyto náklady u jiných obcí podstatně nižší?  Nelze to zdůvodnit ani „specifikami“ Hrabové, na příklad průmyslovou zónou.

Na rozdíl od rozpočtu jsou v závěrečném účtu zaznamenány skutečné  údaje o finančním hospodaření obce. Z tohoto pohledu je závěrečný účet  možná důležitější než rozpočet, který je během roku často upravován, takže jeho konečná verze ve dost liší od té původní.

Finanční problematika obce  bývá obsažena i ve volebních programech. V našem případě jsou zmínky o větší „srozumitelnosti „ rozpočtu ve volebních  programech hnutí Ostravak a Změna pro Hrabovou.  Podle mého názoru ke splnění tohoto požadavku  velmi přispěje i podrobný závěrečný účet.

Závěrem poslední poznámka: Současné vedení Hrabové má štěstí, že se finančními  problémy obce  celkem nikdo z řad občanské veřejnosti  podrobně nezabývá. Zvláště z řad těch občanů, kteří  mají v tomto oboru profesní zkušenosti. Pokud jde  o mé připomínky, mohu pouze zakončit svůj článek poněkud upraveným příslovím: „Pes  štěká a karavana kráčí důstojně dál“.

27. 2. 2017    V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma