Podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím je obecní úřad / dále jen úřad/ povinen zveřejňovat údaje, jako např. organizační strukturu obce, kontaktní spojení, rozpočet v tomto a předcházejícím roce a další údaje. Zákon rovněž řeší postup při podávání a vyřizování žádostí občanů o informace.
O informace může podle tohoto zákona žádat každá fyzická i právnická osoba buď ústně na úřadě, telefonicky, nebo písemně, a to i elektronickou poštou.
Příjem žádostí: Pokud je žádost podána ústně, zástupce úřadu který žádost přijal, ji ústně vyřídí. O takovém vyřízení žádosti se neprovádí písemný záznam. Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel poskytnutou informaci za dostačující, je třeba podat žádost písemně.
Z podání písemné žádosti musí být zřejmé, komu je určena a kdo žádost podává. Neobsahuje-li žádost tyto údaje, žádost se odloží.
V případě, že je písemná žádost nesrozumitelná nebo není zřejmé, jaká informace je požadována nebo je formulována příliš obecně, vyzve úřad žadatele ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů, úřad žádost se odmítne.
V případě, že požadované informace se nevztahují k působnosti úřadu, žádost se odloží a tuto skutečnost sdělí úřad do tří dnů žadateli.
Požadovanou informaci poskytne úřad ve lhůtě nejpozději do 15 dnů od přijetí podání a to buď písemně nebo nahlédnutím do spisu včetně možnosti pořízení kopií nebo na paměťových médiích.
Lhůtu pro poskytnutí informace je možno prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o 10 dnů. Žadatel musí být o prodloužení lhůty a o důvodech prodloužení informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
Opravné prostředky: Proti rozhodnutí úřadu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo od marného uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti. Odvolání se podává u úřadu.
O odvolání proti rozhodnutí úřadu, které se týká informací ve věcech samostatné působnosti obce, rozhoduje rada, pokud zastupitelstvo nestanoví, že rozhoduje jiný orgán obce. Jde –li o informace týkající se přenesené působnosti obce, o odvolání rozhoduje krajský úřad.
Odvolací orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od předložení odvolání. Jestliže v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil. Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.
Zveřejňování údajů o podaných žádostech: Podle § 18 uvedeného zákona je obec povinna jednou ročně zveřejnit, kolik žádostí o informace bylo podáno, kolik jich bylo odmítnuto a kolik žadatelů se odvolalo.
Úhrada nákladů za poskytnuté informace: Případné náklady např. za kopie dokumentů, za zhotovení nosičů informací apod. jsou uvedeny v „Sazebníku úhrad za poskytování informací“
27.6.2014. V.S.