Navigace: Vladimír Slavík > Z historie Hrabové a okolních obcí > Řeka Ostravice a okolí včera, dnes a zítra (7)

Řeka Ostravice a okolí včera, dnes a zítra (7)

Struskový odval.

Při další naší procházce po levém břehu Ostravice je na místě si připomenout následující skutečnosti:

Po vyčerpání kapacitních možností struskového odvalu v Hrabůvce  začaly Vítkovické železárny kolem roku 1970 s budováním nové haldy v Hrabové. Byla postavena železniční vlečka, most nad mostní ulici a do prostoru na levém břehu Ostravice se začala navážet studená vysokopecní struska, ocelárenská struska a další odpady.

Celkem se zde v následujících letech navezlo přes 6 mil. tun různých materiálů. Těleso haldy mělo délku asi 1000 m, šířku 200 m, výšku 12 m. Perspektivně se halda měla rozšiřovat západním směrem, až k Paskovské ulici.

Jedním z negativních důsledků této haldy bylo výrazně zhoršené ovzduší. Z Hrabové se stala kotlina, ze západní strany uzavřena novobělskou  vyvýšeninou, ze sta ny opačné haldou. Vzduch, zvláště v zimě, byl velmi znečištěn  jednak spalováním uhelných kalů v RD, jednak spalováním nekvalitních paliv v kotelně na Šídlovci. Pokud foukal severní vítr, bylo ovzduší ještě „okořeněno červeným dýmem z vítkovické aglomerace.

Tento stav, trvající přes 25 let se nemohl nepodepsat na zdraví zdejších obyvatel.

Proto po sametové revoluci se tento problém začal radikálně řešit. Velmi rychle byla uskutečněna plynofikace RD, zrušena kotelna na Šídlovci a přikročeno k likvidaci struskového odvalu.

Naštěstí v té době byl velký zájem o vysokopecní strusku. Byla levná a při správné technologii zcela nahradila jiné drahé stavební materiály.Byla použitelná jako kamenivo do betonu, pro výrobu různých maltovin a také pro vytváření násypů pro silnice a železnice.

S likvidací haldy se započalo v roce 1995 a práce byly ukončeny cca v roce 2005. Technologie zpracování tohoto materiálu byla jednoduchá. Na horní ploše haldy se umístil drtič, třídící zařízení a magnetický separátor pro oddělení železa. (Toho zde bylo poměrně hodně, za socialismu byla efektivita a hospodárnost při výrobě dost zanedbávána).  Jednotlivé frakce rozdrcené strusky se ukládaly odděleně. Materiál se pak převážel nákladními auty ke spotřebiteli. Pro odvoz se jednak používala trasa, vedoucí kolem vodárny NHKG s vyústěním na Mostní ulici, jednak trasa, vedoucí kolem Ostravice a končící rovněž na Mostní ulici v blízkosti mostu.

Pro úplnost uvedu zde několik poznámek o materiálech, uložených na této haldě. Podstatnou část tvořila vysokopecní struska. Z hlediska chemicko - fyzikálních vlastností  jde o kvalitní stavební materiál. Ale na odval se vyvážela i struska ocelárenská. A ta je pro stavebnictví nepoužitelná, jelikož na určitých podmínek zvětšuje svůj objem. Pokud se použije do betonu, pak ten se rozpadá, pokud se použije do silničních a železničních náspů, pak jejich povrch vykazuje nepředvídatelné deformace. V těchto materiálech je také významné množství opotřebených  žáruvzdorných vyzdívek a jiných materiálů. A také velké množství asbestu, který se dříve používal jako tepelná ochrana kovových částí hutnických agregátů. Mimo vyjmenované materiály se na haldu vyvážel obsah okujových  jímek z válcoven, úsady z různých filtrů, zachycujících různé škodliviny, a také obsah odpadních košů ze sociálních budov a závodních kantýn a jídelen. A celá řada dalších odpadů.

Ale nakonec radostná zpráva: Po bývalé haldě zůstala na levém břehu Ostravice pouze veliká plocha, která čeká na sví smysluplné využití. Předpokládám, že se tímto problémem zabývá i nedávno zřízena komise pro strategický rozvoj Hrabové.

13. 7. 2018    V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma