Při prohlížení webových stránek městských obvodů v Ostravě jsem si všiml některých rozdílů a nesrovnalostí mezi těmito obvody v rubrice „Povinně zveřejňované informace“. V podstatě je zde aplikován zákon č. 106/1999 Sb., o veřejném přístupu k informacím, v konkrétních podmínkách jednotlivých městských obvodů, a to s pomocí prováděcí vyhlášky č. 442/2006 Sb.
Podle bodu 9 této vyhlášky lze žádosti o informace podávat ústně, písemně a elektronicky Ze 23 městských obvodů uvedlo tuto instrukci na své webové stránky 14, dva obvody uvádějí podání písemně a elektronicky, tři obvody osobně a elektronicky a 4 městské obvody neuvádí žádnou možnost. U elektronicky podávaných žádostí požaduje 7 obvodů „elektronicky zaručený podpis“
Podle bodu 17 této vyhlášky se musí zveřejnit výroční zpráva o počtu podaných žádostí a o dalších údajích. Tuto povinnost plní mimo jeden všechny městské obvody.
Zákon vyžaduje i zveřejnění obsahu žádostí a odpovědí. Tuto povinnost respektuje 15 městských obvodů
Je pravděpodobné, že u orgánů veřejné správy není tento zákon příliš oblíben. A není se co divit. Vždyť agenda, spojená s žádostmi o informace je velmi náročná. Ze zveřejněné dokumentace je zřejmé, že mnoho žádostí nemá nic společného z budováním potřebné a žádoucí „ zpětné vazby“ mezi občany a veřejnou správou.
Zákon vyžaduje zveřejnění i údajů, které jsou občanům k dispozici i z jiných zdrojů a nemusely by zbytečně zaplňovat webové stránky obcí. Příkladem je povinnost zveřejňovat nejdůležitější prováděcí předpisy. U jednoho obvodu jsem napočítal 80 zákonů a vyhlášek. Jiný obvod použil „selský rozum“ a uvedl pouze tři předpisy. Vždyť pojem „nejdůležitější“ je velmi subjektivní.
I když je možno mít k zákonu o povinně zveřejňovaných informacích mnoho výhrad, je to platný zákon a je nutno ho respektovat. A ne všechny městské obvody v Ostravě tak činí.
27. 8. 2014 V.S.