Historie Mostní ulice
Hlavním „viníkem“ vzniku této komunikace byla Vratimovská celuloska. V posledních letech 1. republiky (rok 1937-39) byla věnována velká pozornost obraně státu. Stavěly se nejen pohraniční pevnůstky, ale i strategické silnice. Mezi ně patřila i Místecká a přípojka k vratimovské celulosce, kde se vyráběla důležitá surovina pro výbušniny. Ale vše se nestihlo, postavila se pouze nová silnice mezi Ostravou a tehdejším Místkem.
Most přes Ostravici a východní část ulice Mostní vznikly až v době Protektorátu. I pro wermacht měla tato fabrika svůj význam. Bez mostu se při povodních nedostavili dělníci z Hrabové do práce, Mostní ulice umožňovala brzký příjezd hasičů v Ostravy v případě požáru. Ale ani v době německé okupace nebyla Mostní dostavěna dle původních záměrů a skončila na křižovatce s Paskovskou.
Nezbytnost dostavby Mostní byla jasná dopravním odborníkům i po skončení války. Ke dřívějším důvodům se přidružily i některé další. Ale tehdy byly jiné priority a dostavba se neustále odkládala.
Změna nastala po roce 1990, kdy Prodloužená Mostní opět získala prioritu. Konkrétně se s ní počítalo v územních plánech města Ostravy jak v roce 1994 tak v roce 2014.
Některé okolnosti však způsobily, že se realizace stavby velmi zpozdila. Proběhl zde i náročný proces EIA, při kterém bylo nutno vypořádat i některé výhrady z řad místních občanů. Se stavbou se započalo v srpnu 2017 a dnes má být předána veřejnosti.
Tato komunikace má sloužit širokému okolí. Opakovaně zdůrazňuji, že její potřebnost byla zakotvena v územních plánech, které schvalují samosprávy. Konkrétně zastupitelstvo města Ostravy a MS kraje. Nesouhlas místních obyvatel nemohl na těchto plánech nic změnit.
Není to nic nového. V mnohem horší situaci byli kdysi občané Nové Vsi. Z původní okresní silnice Ostrava –Opava se postupně stala velmi rušná dopravní tepna. Dnešní Místecká ulice zcela zlikvidovala významnou část Hrabůvky a oddělila východní část Hrabové od západní. A podobných případů je jistě mnoho.
Je to daň tzv. pokroku. Každý má potřebu používat pro přepravu vlastní automobil přesto, že existuje městská hromadná doprava. Silnice jsou přeplněny osobní mi auty, zatímco autobusy jezdí poloprázdné. Každý má potřebu vlastnit mnoho zcela zbytečných předmětů, jejichž výroba a distribuce se neobejde bez obrovského počtu nákladních vozidel .
Takže buďme realisté a respektujme skutečnost , že Hrabová není „pupkem světa“, ale součástí města Ostravy a Moravskoslezského kraje.
22. 8. 2019 V.S.