Rozpočtový proces obce (2): Struktura rozpočtu.
Rozpočty obcí mají dvě části: část příjmů a část výdajů. Obvykle mají zastupitelstva snahu o vyrovnaný rozpočet. V odůvodněných případech bývá i rozpočet s deficitem. To tehdy, když obec plánuje rozsáhlejší investice, na které si musí peníze půjčit. Pokud je investiční program dobře zdůvodněn a obec má dostatečný majetek, pak je to výhodné. Obzvlášť tehdy, kdy jsou nízké úroky.
V příjmové části rozpočtu jsou příjmy daňové, příjmy nedaňové a příjmy kapitálové.
V případě Hrabové je základem daňových příjmů daň z nemovitostí. Méně významné jsou správní poplatky za různá povolení, na příklad stavební.
U příjmů nedaňových je největší položkou příjem za služby v bytech ve vlastnictví městského obvodu. Jde pouze o příjem fiktivní, neboť vybrané peníze jsou postupně zasílány dodavatelům těchto služeb, Následují položky menší,které vznikají prodejem nebo pronájmem majetku a hospodářskou činností.
Příjmy kapitálové jsou v podstatě půjčky a úvěry z bank, které v této době nemáme.
Konkrétně pro rok 2018 činí daňové příjmy 13 528 tis. Kč., nedaňové příjmy 12 097 tis. Kč, kapitálové příjmy 0 Kč, celkem 25 625 tis. Kč.
Pak jsou na straně finančních zdrojů významnou položkou dotace. Vhodnějším pojmenováním těchto příjmů by byly transfery. Nejde totiž o žádné dary, ale o přerozdělení finančních prostředků, pocházejících z DPH a z jiných daní. Ty jsou poskytovány podle složitých pravidel jak přímo ze státního rozpočtu, tak v našem případě zprostředkovaně i od města Ostravy. Stejně jako daňové příjmy tak i transfery se řídí zákonem o „rozpočtovém určení daní“. Pro rok 2018 je v našem rozpočtu přímo od státu částka 2 367 tis. Kč, od města Ostravy 27 131 tis. Kč.
Na příjmové části rozpočtu po sečtení všech dílčích částí je částka 61 048 tis. Kč.
Je to částka poměrně vysoká a bude zajímavé prozkoumat, jak tyto peníze rozdělilo zastupitelstvo do jednotlivých výdajových částí rozpočtu. O tom pojednám v dalších článcích tohoto seriálu o rozpočtovém procesu obcí.
8.3.2018 V.S.