Hrabovské listy – Cesta podél Pilíků je opravena
Mám vážné problémy s tvrzením, obsaženým v článku Ing. Dvořáka v říjnovém čísle Hrabovských listů „Cesta podél Pilíků je opravena“ , a to k úseku, vedoucího k Pilíkům ze západní strany, ze strany od Mitrovic. Ta je ve správě MOb Hrabová a již dlouho je téměř neschůdná a nesjízdná. MOb Hrabová zde jako zodpovědný správce této účelové komunikace naprosto selhal.
Ale nazpět k článku Ing. Dvořáka v říjnových Hrabovských listech. Problematická je věta „Dle požadavku Magistrátu města Ostravy z důvodu ochrany přilehlých stromů byla oprava provedena přírodním kamenivem“.
Pane Inženýre Dvořáku, nešlo o požadavek, ale o pouhé doporučení pan í Ing. Šenkové z odboru ochrany životního prostředí MMO , které nebyl MOb Hrabová povinen respektovat.
Stanovisko Ing. Šenkové „Předmětný úsek komunikace se nachází v údolní nivě vodního toku řeky Ostravice s přírodě blízkým charakterem, která je významným krajinným prvkem (dále jen VKP). Podél komunikace rostou dřeviny, kořenové náběhy zejména velkých stromů mnohdy zasahují do profilu komunikace“ je možno chápat jako stanovisko pracovníka odboru ochrany životního prostředí MMO.
Ale jsou jiná stanoviska, která vyjadřují současné i perspektivní potřeby zde žijících občanů! Vždyť povrch této cesty, vyhovující krajině i občanům, lze vytvořit i z asfaltu! Důkazem toho je cyklostezka, vedoucí přímo přes registrovaný Významný krajinný prvek „Na Rybnících“ k Mítrovicím (pokračování ul. Bělské), nebo cyklostezka, vedoucí přímo v údolní nivě řeky Ostravice (cyklostezka Ostrava –Beskydy). Obě mají povrch asfaltový, který nijak nepoškozuje okolní stromy.
Specialista na ostravské cyklostezky, Ing. Josef Laža, doporučuje na cyklostezky tohoto typu ne šotolinu, ale standardní asfaltový povrch. Proč nebyl také zjišťován při opravě této cesty názor odborníků na cyklostezky?
Pak je tady ještě nezanedbatelný pohled, a to pohled ekonomický. Za novou cyklostezku „z přírodního kameniva“ bylo zaplaceno z obecní pokladny 214 tis. Kč. Vsadím se o cokoliv, že poměrně brzy zde působením kol aut rybářů, a také podkov koňských kopyt, vzniknou výtluky a kaluže. A opět se bude opravovat.
Nakonec mám následující kritickou poznámku směrem k Ing. Dvořákovi. V komisi pro výstavbu, dopravu a ekologii je považován za experta v oblasti dopravy. Proč připustil toto levné a nevhodné řešení opravy této cesty? Proč proti tomu neprotestoval?
Místo toho napsal „pochvalný“ článek v říjnových Hrabovských listech: Cesta podél Pilíků je opravena.
Musím opakovaně tvrdit: „Něco shnilého je ve státě dánském“. Ale chovám naději, že v brzy se vše změní, a to k lepšímu.
7. 10. 2022 V.S.