Článek v Hrabovských listech
Jsem toho názoru, že Hrabovské listy by se měly hlavně zabývat tématy, které se vztahují k našemu obvodu.
Jiného názoru je redakční rada, která umožňuje zveřejňování neúměrně rozsáhlých článků s regionální nebo dokonce celostátní tématikou. Důkazem toho je téměř celostránkový článek v posledních Hrabovských listech na str. 13 s názvem „Trendy ve znečišťování ovzduší v Moravskoslezském kraji ve srovnání s celou Českou republikou.“ Naštěstí je to prozatím ojedinělý případ.
Občané Hrabové si zde mohli přečíst informace o všeobecně známé skutečnosti, že v posledních letech se ovzduší v Moravskoslezském kraji zlepšilo, ale stále je neuspokojivé. Pak následují podrobné informace o nejškodlivějších součástí emisí.
Překvapilo mne, že autor článku, Rostislav Gromnica, pokládá za významnou škodlivinu oxid uhelnatý (CO ). Uvádí ho v různých souvislostech několikrát. Tvrdí, že jeho významným producentem jsou Třinecké železárny, Liberta Ostrava a vápencový lom ve Štramberku.
Za mnohem větší problém považuji oxid uhličitý (CO 2). Jde o skleníkový plyn, jehož rostoucí množství v ovzduší má vliv na klimatické změny. Snahy o tzv. uhlíkovou neutralitu jsou spojeny ne s emisemi oxidu uhelnatého, ale oxidu uhličitého.
Pokud jde o Hrabovské listy, tak přínosná by byla informace o kvalitě vzduchu přímo v Hrabové. Poslední měření bylo provedeno v roce 2018, a to pouze na jednom místě, v blízkosti školy. Měření bylo tehdy zaměřeno na množství polétavého prachu, B(a)P, a oxidu dusičitého. Nadlimitní množství bylo zjištěno u rakovinotvorných uhlovodíků B(a)P.
Na zdejší ovzduší mají bezprostřední vliv výfukové plyny motorových vozidel. V posledních letech nastaly ve zdejší dopravě dvě změny: byl zahájen provoz na Prodloužené Mostní a současně se na Paskovské ulici výrazně zvýšil provoz osobních motorových vozidel. To jsou důvody pro opětovné měření, a to na více místech naší obce.
Snad se toto měření podaří v dohledné době realizovat, a o výsledcích neprodleně informovat čtenáře Hrabovských listů.
7. 12. 2021 V.S.