Hrabová má ve srovnání s okolními městskými obvody poměrně kvalitní síť cyklostezek. Je to tak dobře, protože dopravně přetížená Paskovská ulice je pro cyklisty prakticky nepoužitelná.
Důležitou cyklistickou trasou je Domovská ulice. Má kvalitní povrch, a to až k podjezdu pod Prodlouženou Mostní. Pak následuje propojka na ul. Poplužní, která je dost nerovná a místy i blátivá. Poplužní ulice je pro kola i koloběžky sjízdná velmi dobře. Ulice „K Pilíkům“ je zpočátku dobře sjízdná, ale pak následuje dlouhý úsek, kde je to dost špatné. Nemíním tím okolní prostředí, ale kvalitu vozovky. Přitom je zde poměrně intenzivní „cykloprovoz“, a to hlavně ve víkendové dny. Často do těchto míst jezdí rodiče s dětmi a sledují volně se pasoucí koně. Další cyklisté míří na nedalekou lávku přes Ostravici nebo do restaurace „Ve Dvoře“.
Od křižovatky s ulicí Bělskou lze odbočit na velmi pěknou cyklostezku, vedoucí směrem k Mitrovicím. Je zde nejen kvalitní povrch, ale i příjemné okolí, tvořené vzrostlými stromy po obou stranách stezky. Vždyť se jedná a bývalou hráz bývalých rybníků! Rostou zde převážně duby, lípy a olše. Tato trasa byla původně určena pro potřeby bývalého JZD Odra a propojovala farmy v Hrabové, Nové a Staré Bělé. Nyní slouží cyklistům a chodcům, kteří zde nalézají krásnou přírodu a odpočinek. I když asfaltový povrch po dobu cca 30-ti let nikdo neopravoval, je stále velmi kvalitní.
Hojně je využívána cyklostezka, vedoucí po pravém břehu Ostravice. Lze po ní pohodlně projet trasu dlouhou cca 6 km ze Šídlovce až k restauraci „Balkán“ v Paskově. Při poslední jízdě po této trase jsem si všiml, že odpočinková místa jsou pečlivě udržována, a to včetně košů na odpadky. Pečuje se i o zatrávněné plochy mezi vlastní cyklostezkou a korytem řeky.
Dost mě překvapil poměrně malý zájem o novou cykĺostezku kolem Prodloužené Mostní. Její technické provedeni „nemá chybu“, ale prozatím není cyklisty příliš vyhledávána. Možná proto, že se o ní mezi cyklisty ještě příliš neví.
Závěr: Cykloturistice se předvídá právem veliká budoucnost. Dříve nebo později bude možno procestovat po bezpečných trasách na kolech nebo koloběžkách všechna zajímavá místa v širokém okolí. Pokud jde o Hrabovou, bylo by vhodné vytvořit konkrétní časový harmonogram dobudování zdejší sítě tak, aby tato navázala na tvořící se sítě v okolních obcích. Za prioritní bych považoval zlepšení povrchu jižní části cyklostezky „K Pilíkům“ a také trasy, vedoucí po protipovodňové hrázi od Statku k lávce přes Ostravici. Předpokládá to však dohodu s vlastníky, t.j. se státními podniky DIAMO a Povodí Odry.
27. 8. 2021 V.S.