Toto téma si vybrala pro svou diplomovou práci v r. 2010 studentka pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Kateřina Kollárová.
Práce má úctyhodných 77 stánek a začíná stručnými dějinami obce Hrabová. Pak se popisuje rozvoj školství v jednotlivých historických etapách a končí se rokem 1961. Vítaným oživením této práce je i soubor kreseb budov místních škol od našeho rodáka Bohumila Kolicha a několik fotografií z různých míst obce od pana Josefa Černého, pozdějšího majitele hostince U lípy. Zamlada byl vášnivým fotoamatérem. Zaujme i mapa Hrabové z počátku 20. století.
Autorka mimo odbornou literaturu prostudovala i všechny místní dostupné informační zdroje včetně obou obecních kronik, kroniky zdejšího farního úřadu i kroniky školní.
Některé zjištěné skutečnosti a postřehy autorky, které nebyly doposud v našich místních informačních prostředcích v posledních letech publikovány, možná zaujmou i čtenáře Hrabovských novin.
Především skutečnost, jak obtížně se vytvářeny základní podmínky pro kvalitní školní vzdělávání dětí. Význam vzdělání nebyl tehdy ještě správně chápán, kvalita učitelů byla různá a docházka dětí do školy byla velmi nepravidelná. Přednost měly sezónní práce v zemědělství, kde děti musevy vydatně pomáhat svým rodičům.
Za vlády Marie Terezie byla povinná školní docházka v r. 1774 nařízena a porušování této povinnosti mohlo být trestáno. Náklady na školy platily obce a vrchnost, výuku a dozor zajišťoval místní farář.
V Hrabové byly školní místnosti zcela nevyhovující, úroveň vyučování nevalná. Začalo se vyučovat na místní faře v r. 1781, tedy až 6 let po vydání příslušného dekretu. V budově bydlel i učitel. V jedné třídě se učily všechny děti až do r. 1833, plných 53 let! V r. 1835 se přistavilo patro, kde byla zřízena nová třída. Později ji přepažili a vznikla dvoutřídka pro mladší a starší děti. Učitelé již byli dva.
V r. 1882 přišel do Hrabové mladý kantor František Bartoník. V r. 1883 byl povýšen na nadučitele. Oženil se s Josefkou Havránkovou z Paskova a stal se na dlouhá léta hrabovským občanem.
Ve školní kronice popsal nový učitel působení svého předchůdce Josefa Hubníka takto (zkráceně) : „I bylo udání a obžaloba z té příčiny, že ten učitel z pití kořalky tak prý se zapomíná, že žádá dítky, aby se mu na pití složily, jinak že bitím trestati je bude. Když takto nápoje se mu dostalo, žertovati a laškovati prý počal, až usnuv zemdlen pitím, a tak spal před dětmi“.
Těchto několik vět nejlépe ilustruje úroveň školní výuky v té době. A to již byl rok 1883! Velký vliv na výuku mělo tehdy i zřízení odborných učilišt pro učitele. Příkladem je učitel Bartoník, vystudoval reálné gymnasium a nově zřízený učitelský ústav v Příboře. Tato nová generace českých učitelů se nespokojila pouze s výkonem své profese, působili v mnoha osvětových, politických a jiných organizacích a jejich zásluhou se i na vesnicích rychle dohánělo to, co bylo dříve zanedbáno.
Nadučitel Fr. Bartoník zavedl ve škole přísnou kázeň, úlevy v docházce žáků poskytoval jen ve výjimečných případech. Nedořešeným problémem byl neúnosný stav školních tříd, kde se tísnilo až 80 žáků. Jeho přičiněním s pomocí tehdejší samosprávy se započala v r. 1855 stavba dvoupatrové budovy v sousedství fary a již v listopadu 1885 se zde začalo vyučovat.
Dosavadní dvoutřídka byla rozšířena o třetí třídu v r.1889. Další, čtvrtá třída byla zavedena v r. 1900. První žena – učitelka nastoupila do školy v r. 1902, vyučovala ruční práce a jmenovala se Anna Petrová. Třídy však byly stále přeplněné, 80 žáků ve třídě asi neumožňovalo příliš kvalitní výuku. Proto v r. 1903 vyhověl erár opakovaným žádostem obce a bylo přikročeno ke stavbě nové školní budovy. Byla postavena velmi rychle a od r. 1904 sloužila svému účelu.
Učebnice byly tehdy velmi jednoduché. V první třídě nic, pouze výklad učitele. V druhé třídě Jursova čítánka pětidílná, ve třetí třídě Jursova čítánka pětidíná, ve 4. třídě Jursova čítánka trojdílná a v 5. třídě čítánka Macha čtyřdílná. Psalo se na břidlicové tabulky břidlicovým kamíčkem. Papír se používal jen výjimečně.
Dvouměsíční prázdniny byly zavedeny poprvé v r. 1906. Pro žáky z chudých rodin vznikl v r. 1908 Školský haléřový spolek , který poskytoval dětem knihy, obuv, ošacení. Do spolku přispívaly místní spolky a bohatší občané. V r.1912 byla použita pro výuku počtů důležitá pomůcka - kuličkové počítadlo.
V r. 1922 byla zavedena povinná 8 letá docházka a systém obecných a měšťanských škol. Jako povinný předmět byl zaveden tělocvik. Měšťanská škola nebyla v Hrabové nikdy zřízena, děti ji navštěvovaly v okolních obcích.
Další důležitá změna byla uskutečněna až v r. 1948. Povinná docházka se zvýšila na 9 let a školy se dělily na národní (5 let), střední (4 roky), gymnázia a odborné (2 – 4 roky).
V Hrabové nastoupil v r. 1949 do funkce ředitele školy Boh. Cigánek. Stále rostoucí počet dětí si vynutil vybudovat nouzovou dřevěnou stavbu, do které bylo umístěno 10 tříd!. Celkem se vyučovalo na pěti místech v obci, do školy chodilo 830 žáků. Škole sloužil i nouzový heraklitový barák na místním hřišti. Tělocvična nebyla, v nejnutněnších případech byl využíván sál hostince U lípy.
O nové školní budově v blízkosti Šídlovce se rozhodlo až v r. 1955, začalo se tam učit v prosinci 1957. Ale to je již nová kapitola zdejšího školství.
Diplomová práce Kateřiny Kollárové velmi dobře popisuje vzdálenější i nedávnou minulost místního školství. Bylo by záslužné zveřejnění této práce v některém se současných informačních prostředků, přístupném většímu počtu čtenářů.
17. 8. 2016 V.S.