Tento můj dnešní článek má souvislost s informací, kterou jsem si přečetl na str.4 prosincového čísla časopisu Ostravská radnice s názvem „Navrhněte pedagogy k ocenění“. Návrhy mohou podávat školy a jejich zřizovatelé a další oprávněné osoby.
Účelem této akce je vyzvednout ty naše pedagogy, kteří se mimořádně ve své profesi angažují a mají odpovídající výsledky. Nepochybuji, že takoví působí i ve školních zařízeních v Hrabové. Konkrétně v naší základní a mateřské škole.
K napsání tohoto článku mě také přiměl fakt, že v posledních letech (na rozdíl od dřívějška) vznikla mezi školou a občanstvem Hrabové určitá bariéra. Tím dřívějškem míním již velmi vzdálené období, kdy o vzdělání a výchovu místních dětí pečovali učitelé František Bartoník (1860-1929), pak Štěpán Němec, František Figar, Zdeněk Oliva a další. Mimo školní výuku byli tito učitelé velmi aktivní i v různých místních spolcích. V tehdejší době to bylo samozřejmé a většina učitelů požívala i díky této politicko-osvětové činnosti mezi občany úctu a uznání.
Pak přišlo období budování socialismu a učitelstvo bylo nevybíravými způsoby zneužíváno v procesu výchovy „socialistického člověka“. Byli nuceni se i angažovat v různých prorežimních aktivitách. Takže je pochopitelná jejich averze k jakékoliv mimoškolní činnosti i po změně politického režimu v roce 1989.
Je zde ještě jedna skutečnost. V minulých dobách patřili učitelé (zejména na vesnicích) do nepočetné skupiny místní inteligence. Pro tuto bylo samozřejmostí se věnovat i veřejné činnosti. Jak se od té doby změnil svět! Dnes (I na vesnicích) má vyšší vzdělání v různých oborech mnoho místních občanů. V této situaci již profese učitele není zdaleka tak prestižní, jako dříve.
Dnešní generace občanů s vyšším vzděláním se většinou ve veřejném prostoru příliš neangažuje. Protože mě tato záležitost velice zajímá, zeptal jsem se na důvody svých známých a příbuzných. Jejich odpovědi se příliš nelišily. Všichni, které jsem oslovil, preferují své soukromé podnikatelské a jiné aktivity a odmítají jakoukoliv aktivitu na veřejných funkcích, s výjimkou aktivit sportovních. Považují veřejnou činnost pro jejich spokojený život za nedůležitou a zbytečnou ztrátu času. Mezi oslovenými byli i tři podnikatelé v oboru stavebnictví, kteří shodně tvrdili, že by nikdy neusilovali o zakázky, financované z veřejných prostředků, a to pro „neprůhlednost“ výběrových řízení. Doufám, že mnou osloveni známí a příbuzní nejsou reprezentanti celé naší populace.
Ale naštěstí jsou i mezi současnou inteligencí výjimky a tito občané kandidují pravidelně ve čtyřletých intervalech do zastupitelstev obcí nebo se angažují ve veřejném prostoru jinými způsoby. Jejich motivace je různá, nelze vyloučit i finanční důvody.
Nyní opět k původnímu tématu dnešního článku. Je to výzva především k panu starostovi a ke členům Rady, aby navrhli k ocenění někoho z našich pedagogů. Chápu to jako projev přirozeného zájmu obce o činnost našich školských zařízení. Možná by bylo vhodné projevit tento zájem i jinými způsoby, třeba uspořádáním besedy učitelů se zastupiteli na téma „Spolupráce školy se samosprávou obce“ nebo na podobné téma. Tato akce by určitě přispěla k většímu pochopení dnešních problémů mezi školou, městským obvodem a rodiči.
28. 12. 2017 V.S.