Od roku 1990 kdy „Odlehčovací kanál Ščučí“ začal fungovat, uplynulo již 34 let. Při jeho kolaudaci se nekonala žádná slavnost, doznívala sametová revoluce, a byly jiné starosti.
Významným pro Hrabovou se stal tento kanál při velké povodni v červenci 1997. Bez jeho existence by byla určitě zatopena střední část Hrabové. Ucpání rozdělovacího objektu v km 1,073 větvemi a listím způsobilo, že veškerá voda z horního povodí Ščučí odtékala přeplněným odlehčovacím kanálem přímo do Ostravice. Ten vybřezil a voda zatopila jeho okolí.
O podrobnostech této stavby jsem psal ve včerejších Hrabovských novinách. Dnes se zmíním o některých širších souvislostech.
Je faktem, že následkem stavby „Odlehčovacího kanálu“ se v jeho okolí zvýšila hladina spodní vody. Podle znaleckého posudku z roku 1994 je to způsobeno tím, že projektová dokumentace (a tím i realizace) „ neřeší odvodnění zahrází nového koryta“.
Po povodni v roce 1997 vznikl nápad, aby se kanál „zkapacitnil“ na stoletou vodu, a při té příležitosti se jeho stěny v některých místech utěsnily. V rámci tohoto projektu se má postavit i nový most s chodníkem u Paskovské ulice v zatáčce u Statku, nový rozdělovací objekt v km 1,355 a nové propustky přes kanál i přes Ščučí včetně náhrady „mostku sirotka“ za nový propustek. Tento megalomanský projekt za cca 150 mil. Kč má být financován z Fondu pro sanačně rekultivační práce, který spravuje Ministerstvo financí.
A zde je „jádro pudla“. Jsem přesvědčen o tom, že toto „megalomanské“ pojetí nového projektu je příčinou neustálého oddalování jeho realizace. Nikdo z příslušných zodpovědných činitelů nechce převzít osobní zodpovědnost za rozhodnutí o problematické investici za 150 mil. Kč. A tak se tento „horký brambor“ přehazuje z jedné misky na druhou.
Nabízelo se i následující řešení: V úseku, kde kanál prochází obydleným územím (od km 0,803 do km 1,073) provést pravobřežní odvodnění záhrazí a nahradit nefunkční rozdělovací objekt v km 1,073 funkčním. Vše ostatní ponechat dle původního projektu. Náklady na tyto změny odhaduji cca na 10 mil. Kč.
Další výhody tohoto řešení: 1) Bylo by možné bezodkladně zřídit chodník u Paskovské ulice v zatáčce u Statku. 2) Bylo by možné opravit ulici K Pilíkům po celé její délce. 3) Bylo by možné vyměnit značně poškozený „mostek sirotek“ v km 2, 218 za nový. Tyto tři stavby jsou zahrnuty do projektu „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“, jehož realizace je v nedohlednu.
A jaký má názor na tuto situaci současné vedení Hrabové? Stále věří, že v dohledné době bude stavba „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“ realizována. Je to dobrá výmluva pro neřešení některých aktuálních problémů Hrabové.
Čtvrtek 25. července 2024 V.S.