Mám vážné problémy s tvrzením, obsaženým v článku Ing. Dvořáka v říjnovém čísle Hrabovských listů „Cesta podél Pilíků je opravena“ , a to k úseku, vedoucího k Pilíkům ze západní strany, ze strany od Mitrovic. Ta je ve správě MOb Hrabová a již dlouho je téměř neschůdná a nesjízdná. MOb Hrabová zde jako zodpovědný správce této účelové komunikace naprosto selhal.
Ale nazpět k článku Ing. Dvořáka v říjnových Hrabovských listech. Problematická je věta „Dle požadavku Magistrátu města Ostravy z důvodu ochrany přilehlých stromů byla oprava provedena přírodním kamenivem“.
Pane Inženýre Dvořáku, nešlo o striktní požadavek, ale o pouhé doporučení paní Ing. Šenkové z odboru ochrany životního prostředí MMO, které nemusel a neměl MOb Hrabová respektovat.
Stanovisko Ing. Šenkové „Předmětný úsek komunikace se nachází v údolní nivě vodního toku řeky Ostravice s přírodě blízkým charakterem, která je významným krajinným prvkem (dále jen VKP). Podél komunikace rostou dřeviny, kořenové náběhy zejména velkých stromů mnohdy zasahují do profilu komunikace“ je možno také chápat jako pouhé "povinné" stanovisko úřednice odboru ochrany životního prostředí MMO.
Ale jsou i jiná stanoviska, která vyjadřují současné i perspektivní potřeby zde žijících občanů! Vždyť povrch této cesty, vyhovující krajině i občanům, lze vytvořit i z asfaltu! Důkazem toho je cyklostezka, vedoucí přímo přes registrovaný Významný krajinný prvek „Na Rybnících“ k Mítrovicím (pokračování ul. Bělské), nebo cyklostezka, vedoucí přímo v údolní nivě řeky Ostravice (cyklostezka Ostrava –Beskydy). Obě mají povrch asfaltový, který nijak nepoškozuje okolní stromy.
Specialista na ostravské cyklostezky, Ing. Josef Laža, doporučuje na cyklostezky tohoto typu ne šotolinu, ale standardní asfaltový povrch. Proč nebyl jeho náror zjišťován a respektován při opravě této cyklostezky?
Občas se namítá, že tmavý asfalt (na rozdíl od světlejšího štěrku) ohřívá vzduch v okolí cesty, což snižuje celkovou pohodu uživatelů. Snadno tomu lze zabránit oboustrannou výsadbou stromů. Ty nejen vytváří stín, ale mají i další významné ekologické efekty.
Pak je tady ještě nezanedbatelný pohled, a to pohled ekonomický. Za novou cyklostezku „z přírodního kameniva“ bylo zaplaceno z obecní pokladny 214 tis. Kč. Vsadím se o cokoliv, že poměrně brzy zde působením kol aut rybářů, a také podkov koňských kopyt, vzniknou diry a kaluže. A opět se bude opravovat, vždyť z cizího krev neteče.
Nakonec mám následující kritickou poznámku směrem k Ing. Dvořákovi. V komisi pro výstavbu, dopravu a ekologii je považován za experta v oblasti dopravy. Proč připustil toto levné a nevhodné řešení opravy této cesty? Proč proti tomu důrazně neprotestoval? Třeba jako občan a člen komise VDE na zastupitelstvu.
Místo toho napsal pochvalný článek v říjnových Hrabovských listech: Cesta podél Pilíků je opravena. Z podtextem: Občané Hrabové, radujte se a oceňte záslužnou práci současné veřejné správy, konkrétně komise VDE a paní Moskalové!
Musím opakovaně tvrdit: „Něco shnilého je ve státě dánském“. Ale chovám naději, že v brzy se vše změní, a to k lepšímu.
7. 10. 2022 V.S.