Navigace: Vladimír Slavík > Hrabovské listy: Cesta podél Pilíků je opravena

Hrabovské listy: Cesta podél Pilíků je opravena

 

Mám vážné problémy s tvrzením, obsaženým v článku Ing. Dvořáka v říjnovém čísle Hrabovských listů  „Cesta podél Pilíků je opravena“ , a to k úseku, vedoucího  k Pilíkům ze západní strany, ze strany od Mitrovic. Ta je ve správě MOb Hrabová a již dlouho  je téměř neschůdná a nesjízdná.  MOb Hrabová zde jako zodpovědný správce  této  účelové komunikace naprosto selhal.

 Ale nazpět k článku Ing. Dvořáka v říjnových  Hrabovských listech.  Problematická je věta  „Dle požadavku Magistrátu města Ostravy z důvodu ochrany přilehlých stromů byla oprava provedena přírodním kamenivem“.

Pane Inženýre Dvořáku, nešlo o striktní požadavek, ale o pouhé doporučení paní  Ing. Šenkové z odboru ochrany životního prostředí MMO, které nemusel a neměl  MOb Hrabová respektovat.  

Stanovisko Ing. Šenkové  „Předmětný úsek komunikace se nachází  v údolní nivě vodního toku řeky Ostravice s přírodě blízkým charakterem, která je významným  krajinným prvkem (dále jen VKP). Podél komunikace rostou dřeviny, kořenové náběhy zejména velkých stromů mnohdy zasahují do profilu komunikace“ je možno také chápat jako pouhé "povinné" stanovisko úřednice  odboru ochrany životního prostředí MMO.

Ale jsou i jiná stanoviska, která vyjadřují současné i perspektivní potřeby zde žijících občanů! Vždyť povrch této cesty, vyhovující krajině i občanům, lze vytvořit i z asfaltu!   Důkazem toho je cyklostezka, vedoucí přímo přes registrovaný Významný krajinný prvek „Na Rybnících“  k  Mítrovicím (pokračování ul. Bělské), nebo cyklostezka, vedoucí přímo  v údolní  nivě  řeky Ostravice (cyklostezka  Ostrava –Beskydy).  Obě mají povrch asfaltový, který nijak nepoškozuje okolní stromy.

Specialista na ostravské cyklostezky, Ing. Josef Laža,  doporučuje na cyklostezky tohoto typu  ne šotolinu, ale standardní asfaltový povrch. Proč nebyl jeho náror  zjišťován a respektován při opravě této  cyklostezky?

Občas se namítá, že tmavý asfalt (na rozdíl od světlejšího štěrku) ohřívá vzduch v okolí cesty, což snižuje celkovou pohodu uživatelů. Snadno tomu lze zabránit oboustrannou výsadbou stromů. Ty nejen vytváří stín, ale mají i další významné ekologické efekty. 

Pak je tady  ještě  nezanedbatelný pohled, a to  pohled  ekonomický. Za novou  cyklostezku „z přírodního kameniva“  bylo zaplaceno z obecní pokladny 214 tis. Kč.  Vsadím se o cokoliv, že poměrně brzy zde působením kol aut rybářů, a také podkov  koňských kopyt,  vzniknou diry a kaluže. A opět se bude opravovat, vždyť z cizího krev neteče.

Nakonec mám následující  kritickou poznámku směrem k Ing. Dvořákovi.  V komisi pro výstavbu, dopravu a ekologii  je považován za experta v oblasti dopravy. Proč připustil toto levné a nevhodné řešení opravy této cesty?  Proč proti tomu důrazně neprotestoval? Třeba jako občan a člen komise VDE na zastupitelstvu.

 Místo toho napsal pochvalný  článek v říjnových  Hrabovských listech:  Cesta podél Pilíků je opravena. Z podtextem: Občané Hrabové, radujte se a oceňte záslužnou práci současné veřejné správy, konkrétně komise VDE a paní Moskalové!

Musím  opakovaně tvrdit: „Něco  shnilého je ve státě dánském“.  Ale chovám naději, že v brzy se vše změní,  a  to k lepšímu.

7. 10. 2022     V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma