Nikdo by dnes nevěřil, že tato hráz byla kdysi rušnou dopravní komunikací. Ne pro auta, ale pro pěší a cyklisty.
Stalo se to takto: Po ukončení války byla na Mitrovicích v blízkosti tehdejší „dálnice“ zřízena plynová stanice. Zemní plyn se čerpal z několika vrtů, provedenými vrtacími soupravami v areálu dnešních Pilíků. Plyn byl veden nadzemními potrubími do plynové stanice a zde stlačován kompresorem na 12 atm. Zbytky těchto potrubí jsou dosud viditelné. Z jednoho z těchto vrtů, zřízeném v dnešní jižní části nádrže č. 4, dodnes uniká plyn a prozrazuje se na hladině „bublinami“.
Zemní plyn se tehdy používal pro pohon nákladních aut a sloužil také v blízkých i vzdálenějších domácnostech k vaření. K převozu se používaly různé typy tlakových láhví, převážně kyslíkové, používané u souprav na autogenní svařování. Plynové sporáky a vařiče bylo možno koupit v obchodech. Poplatek za naplnění láhve byl poměrně nízký. Obsah láhve vystačil na cca 14 dnů. Byla to velká vymoženost, odpadlo celoroční topení v kuchyňských kamnech. Tlakové láhve se většinou převážely na vozících, připojených k jízdnímu kolu.
Plynová stanice byla zrušena v šedesátých letech minulého století po uvedení do provozu ropovodu Družba. Nákladní auta přešla na naftu a benzín, domácnosti na propan-butan, který Severomoravské plynárny rozvážely v láhvích o různých velikostech. Větší láhve „vydržely“ i déle jak měsíc.
Dopravní provoz na výše uvedené hrázi výrazně poklesl, ale stále existoval. Jezdilo a chodilo se po ní i do oblíbené hospody na Mitrovicích.
Pak přišel rok 1966. V těsném sousedství hráze se začaly hloubit vodní nádrže pro potřeby budoucí úpravny uhlí Dolu Paskov a hráz přestala sloužit jako dopravní komunikace.
Až do dneška zůstala v původním stavu část hráze, a to od „příčnice“ až ke konci nádrže Pilík 5. „Příčnice“ je místní název polní cesty, vedoucí z tohoto prostoru severním směrem, a to až k MK „Poplužní“. Později byla opatřena tabulkou s označením „K Pilíkům“.
Východní úsek hráze byl zúžen násypem hlušiny na cca 2 m, hráz kolem nádrží č. 4 a 5 zůstala dodnes v původní šířce.
A teď to nejdůležitější. V roce 2017 byla zrušena úpravna uhlí Dolu Paskov a pomocí EIA se měly odstranit všechny negativní vlivy, způsobené existencí dřívějších „čističek odpadních vod“.
Významné slovo v tomto procesu zde mělo i vedení MOb Hrabová. Radní (Trávníček, Rundt, Balušek, Lyčka, Pospěch) tehdy požadovali, aby zbývající dvě vodní nádrže, Pilík 4 a Pilík 5 byly zachovány jako rybníky. Bohužel, nepožádali o obnovu historické hráze. Časem se to ukázalo jako velká chyba, která se dnes jen obtížně napravuje.
7. 4. 2022 V.S.