Celostátní sčítání intenzity dopravy bylo provedeno v letech 2000, 2005, 2010 a 2016. Na internetu jsou přístupné údaje za rok 2010 a 2016 a jsou poměrně zajímavé. Pojednává se tam i o Hrabové.
Sledována byla severní část Paskovské ulice vedoucí kolem Šídlovce ke křižovatce s Mostní a dále část Mostní až po most přes Ostravici. Jde o silnici č. 478 a sčítací úsek 7-3842.
Druhou sledovanou dopravní komunikaci, mající význam i pro Hrabovou, je silnice č. 4705 (sčítací úsek 7-4570). Je to cca 1.000 m vozovky od kontejnerového překladiště v Paskově po Místeckou ulici.
Na těchto sčítacích úsecích byly sledovány všechny skupiny nákladních vozidel od lehkých až po nejtěžší (TV), osobní a dodávková vozidla (O), jednostopá vozidla (M) a součet všech motorových vozidel včetně autobusů a traktorů (SV). A také počty cyklistů.
Rozdíly mezi rokem 2010 a 2016 jsou následující:
Sčítací úsek 7-3842: Průjezd nákladních vozidel (TV) se výrazně zvýšil, a to z 834 na 1750. Největší růst je u vozidel do 3,5 t (z 413 na 718) a u vozidel nad 10 t (z 61 na 272). Počet osobních vozidel se snížil z 8164 na 7848. Celkový počet motorových vozidel (SV) se zvýšil z 9. 057 na 9. 667. Počet cyklistů se zvýšil z 76 na 606.
Sčítací úsek 7-4540: Podle zjištěných údajů se výskyt nákladních vozidel (TV) zvýšil z 861 na 1086, počet osobních vozidel se snížil z 4657 na 3671. Celkový počet motorových vozidel (SV) se snížil z 5582 na 4808. Výrazně se snížil počet cyklistů, a to 326 na 189.
Některé rozdíly mezi roky 2010 a 2016 jsou obtížně vysvětlitelné. Je to důkaz toho, že na dopravní intenzitu na Paskovské ulici působí mnoho různých faktorů, nejenom stále zdůrazňované zpoplatnění Místecké. Velký vliv může mít i rostoucí počet drobných firem, poměrně intenzivní investiční a bytová výstavba atd.
Nakonec několik poznámek k metodice měření.
Vychází se z ručního sběru dat se stanoveným počtem sčítacích termínů v závislosti na kategorii komunikace. Těchto termínů bylo 13. Naměřené údaje byly upraveny příslušnými přepočtovými koeficienty.
Pokládám za velký „rest“ příslušných orgánů samosprávy Hrabové z minulých let, že se podrobněji nezajímali o tyto údaje. Konkrétně členové komise VDE. Podrobnější rozbory naměřených hodnot mohly být podkladem pro kvalifikované názory o dopravní intenzitě včetně problematiky zde vznikajících škodlivin. Neznalost těchto údajů pak vedla k šíření různých ničím nepodložených názorů.
19. 8. 2019 V.S.