Navigace: Vladimír Slavík > Jak informovat občany?

Jak informovat občany?

 

Tento článek je určen těm čtenářům HN, kteří se dlouhodobě zajímají o veřejné záležitosti  v Hrabové.  Pokusím se v něm  sdělit své osobní  názory na způsoby informování občanů.

Téma jsem  rozdělil do dvou kapitol. V té první budu pojednávat o předávání  informací s praktickým obsahem, v té druhé pak budu řešit způsoby poskytování informací o záležitostech z oblasti „věcí veřejných“ tedy o  záležitostech obce.

1. Předávání informací s praktickým obsahem:

Jde o zprávy typu „zítra nepoteče voda“  nebo „ve čtvrtek má dětská lékařka dovolenou“ a pod.  V praxi se požívají tři způsoby informování:  ten klasický pomocí místního rozhlasu, ten novější prostřednictvím SMS a ten nejnovější prostřednictvím facebooku.

Pokud jde o místní rozhlas, jeho odpůrci argumentují takto:

  • Většina občanů je v době hlášení mimo domov.
  • Rozhlas je špatně slyšet a není zaveden do všech míst v obci.

Uvedené námitky jsou řešitelné. Ta první tím, že se text hlášení současně zveřejní  i na webových stránkách obce.  Občané si ho  přečtou po příchodu z práce. Ta druhá tím že se chybějící ampliony doplní nebo se zavede (buď částečně nebo úplně)  moderní systém bezdrátového obecního rozhlasu. Údajně tento systém má velmi dobrou slyšitelnost, neboť signál není rušen vnějšími vlivy.

Pokud jde o využití mobilů, vyskytují se u  starší generace následující námitky: „Mobil nepoužívám, neumím ho ovládat, mám „neohrabané“ prsty, špatně vidím na tlačítka apod. Při telefonování dávám přednost pevné lince“.  Přiznám se, že také patřím do této skupiny.  Můj mobil již delší dobu nepoužívám, pro komunikaci se světem mi úplně stačí pevná linka a počítač. Zdůrazňuji, že počet příslušníků starší generace je poměrně významný a nemělo by se na ně zapomínat.

Myslím si, že FB  je pro dané účely u mladé generace již nyní velice oblíben a má velkou perspektivu. Umožňuje jednak předávání informací typu „zítra nepoteče voda“ jednak předávání nejrůznějších informací  ( a diskusi o nich)  mezi občany navzájem.   Kdysi tak komunikovali naši předkové na zápražích, na náměstí nebo v hospodě osobně, nyní  na dálku  prostřednictvím počítače.

Optimální by byla realizace  všech tří systémů. Nevidím žádný závažný  důvod, který by tomu bránil. Vyžaduje to pouze jedno:  existenci  schopných organizátorů,  kteří  by tyto činnosti zodpovědně zajišťovali.

2. Komunikace mezi občany a radnicí.

Podle platné legislativy má obec povinnost informovat občany o činnosti orgánů obce jednak na zasedáních zastupitelstva, jednak „jinými způsoby v místě obvyklými“. Míní se tím obecní rozhlas, informační tabule, webové stránky obce, obecní časopis apod.

Pro informace tohoto druhu bych v nynější Hrabové preferoval  webové stránky obce s rubrikou „Napište nám“ a Hrabovské listy s rubrikou „Občan se ptá, radnice odpovídá“. A pochopitelně hojnou účast občanů na zasedáních zastupitelstva a konstruktivní diskusi mezi nimi a zastupiteli.

13. 11. 2018    V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma