Tím neřešitelným problémem je zpoplatněný úsek Místecké od Paskova do Hrabové. Mnozí občané jsou přesvědčeni, že je to hlavní příčina dopravního přetížení Paskovské ulice. Zrušení zpoplatnění se řeší od ledna 2009, ale stále bezvýsledně.
Zpoplatnění Místecké bylo i na programu nedávného jednání našich zastupitelů s náměstkem krajského hejtmana pro dopravu Jakubem Unuckou. Od té doby již uplynuly dva měsíce a stále se nic neděje.
A přitom je to tak jednoduché!
Jde samozřejmě o peníze. Státní pokladna je na tom dlouhodobě dost bídně, ale vysoké částky mají na svých účtech kraje a města. Když si uvědomíme tato fakta, tak postoj státu, tedy MD, je v odmítání zrušení zpoplatnění celkem logický. Proč by se stát zbavoval svých příjmů, když nemusí!
Ministerstvo dopravy říká, že pokud kraje a města uhradí vzniklé finanční ztráty, tak není problém toto zpoplatnění zrušit. Pan Unucka prohlašuje, že MS kraj na to v žádném případě ze svého rozpočtu nepřispěje.
Je zvláštní, že doposud nikdo se nepokusil spočítat, o jakou částku by se jednalo. Konkrétně, o jaké peníze by stát přišel v případě zrušení zpoplatnění těch problematických 12 km dálnice z Ostravy do Frýdku-Místku.
Já jsem se o to pokusil. Skončil jsem u částky 2 mil. Kč. Vzal jsem do úvahy i to, že převážná část motoristů by si dálniční známku kupovala i nadále, protože mají potřebu z různých důvodů využívat celou dálniční soustavu.
Možná, že konečná suma finančních ztrát státu by byla poněkud vyšší. Vzhledem k rozpočtům MS kraje a Statutárního města Ostravy to jsou stále velmi marginální částky.
Když je problém zpoplatnění Místecké považován občany Hrabové za tak významný, jistě by nikdo nenamítal, aby se na této úhradě podílel i rozpočet Hrabové. Třeba částkou 100 tis. Kč ročně.
Nabízím „gratis“ toto řešení mnohaletého problému a vyzývám tímto čtenáře HN, aby se k tomu vyjádřili.
28.9.2019 V.S.