S Martinem Slepičkou udržuji přátelské styky již dlouho. Oba se zajímáme o historii. On je v tomto oboru vystudovaným profesionálem, já pouhým amatérem. Byl jsem proto velmi potěšen a poctěn dárkem, který jsem od něho v těchto dnech obdržel. Je to jeho publikace s názvem „Úcta k svatému Jeronýmovi v českém středověku.“
Není to Martinova prvotina, v roce 2015 mu vyšla kniha „Kostel svaté Kateřiny Alexandrijské v Ostravě – Hrabové“ , v roce 2017 byl editorem publikace „Historie obce Hrabová“ a v roce 2018 napsal knihu „Hrabová v čase 1. sv. války.“
Martin Slepička (*1993) vystudoval na Filosofické fakultě Ostravské univerzity studijní obor dějiny umění a obor kulturní dějiny. Pro bakalářskou práci si zvolil téma Ikonografie církevních otců v českém umění 13. až 15. století a v roce 2016 ji úspěšně obhájil. Ve studiu těchto náročných oborů pokračoval, v roce 2018 získal titul Mgr. a v roce 2020 titul PhDr. V současnosti absolvuje na uvedené univerzitě doktorský studijní program.
Osobnost sv. Jeronýma Martina Slepičku zaujala již během dřívějšího studia a věnoval se jí i ve své magisterské práci. Tento středověký učenec, spisovatel, cestovatel a teolog je pokládán za jednoho ze čtyř nejvýznamnějších církevních otců – učitelů. Byli jimi sv. Ambrož, sv. Augustin, sv. Jeroným a sv. Řehoř Veliký.
Svatý Jeroným je významný především tím, že se zasloužil o překlad Bible z hebrejštiny do mluvené latiny. Toto dílo je známo pod názvem Vulgata. Jeho čin měl dalekosáhlé důsledky v upevňování a šíření křesťanské víry a v jejím praktickém uplatňování při bohoslužbách.
Martin Slepička rozdělil svou knihu do dvou částí. V té první se převážně věnuje životním osudům Sv. Jeronýma. Narodil se asi v roce 347 v dnešním Chorvatsku a zemřel v roce 420 v palestinském Betlémě. Pocházel ze zámožných poměrů a dostalo se mu vynikajícího vzdělání, především v Římě. Měl všechny předpoklady pro vědeckou dráhu a svého nadání vrchovatě využil, a to především svůj jazykový talent.
Ve středoevropském prostředí vrcholila jeho popularita v době Karla IV. Vzhledem k místu narození byl mnohými pokládán za Slovana. Tehdy se ještě nevědělo, že Slované pronikli na Balkán až později.
Stejně jako dnes tak i tehdy se vytvářel kolem slavných osobností kult. Postava sv. Jeronýma se hojně zobrazovala v městských i klášterních svatostáncích, kostelích, výjimečně i jako socha a dokonce i jako výzdoba keramických kachlí. Postava světce je v mnoha případech součástí iluminací a ozdobných iniciál v rukopisech středověkých knih s náboženskou tématikou.
Druhá část knihy je věnována popisu zobrazení sv. Jeronýma v kostelích, kaplích, v rukopisech, na rámech obrazů a na keramických kachlích. Je jich celkem 80 a vznikly v letech 1280 až 1507. Je mezi nimi i desková malba Mistra Theodorika z kaple sv. Kříže na Karlštejně.
Závěrečná poznámka: Jde o odbornou publikaci, která není určena běžným čtenářům. Obohatí knižní fondy univerzitních a vědeckých knihoven jak v tuzemsku tak v zahraničí. Určitě bude k dispozici i ve Státní vědecké knihovně v Ostravě. Pokud by měl někdo ze čtenářů Hrabovských novin o ní zájem, rád ji komukoliv vypůjčím. Bydlím na Slínové ulici č. 8.
15. 7. 2021 V.S.