Osobnost Milana Kundery (*1929) vnímají jinak lidé mé generace a jinak lidé, narození po roce 1989. Já si pamatuji Milana Kunderu jako spisovatele, který v letech 1948-1950, společně s Pavlem Kohoutem a se starším Vítězslavem Nezvalem, Jaroslavem Seifrtem, Marii Majerovou a dalšími propagoval svými díly socialismus a komunismus. Brzy však poznal svůj omyl a stal se kritikem režimu. Po roce 1968 mu byla znemožněna jakákoliv možnost publikace a v roce 1975 emigroval. Za nový domov si zvolil Francii.
Díky svému nevšednímu nadání se proslavil jako prozaik a esejista, a to především texty Nesnesitelná lehkost bytí (1984), Nesmrtelnost (1988) a Žert (1967). Napsal i několik knih esejů, nejznamnější je Umění románu z roku 1960. Ta však mohla vyjít pouze v zahraničí.
Jeho lyrický realismus, uplatnění groteskních prvků i u vážných témat a originální filosofické úvahy způsobily, že se stal světově známým spisovatelem.
Milan Kundera je u nás stále problematická osobnost. Pražské jaro v roce 1968 považoval za epochální historický akt, jiného názoru byla disidentská skupina kolem Václava Havla. Po roce 1989 se již nevrátil. Možná, že důvodem byly i informace, že údajně zavinil v roce 1950 zatčení studenta Miroslava Dvořáčka. Ten následně strávil 14 let v pracovním táboře v Jáchymově.
Poprve jsem se setkal s dílem Milana Kundery cca v roce 1967. Jeho kniha Žert tehdy žádný velký dojem na mne neučinila. Asi proto, že jsem byl příliš mlád, abych děj správně pochopil.
Nyní jsem měl možnost si přečíst jeho knihu Život je jinde. Vyšla v roce 1973 ve francouzštině v Paříži a následně česky v exilovém nakladatelství v Torontu a až v roce 2016 v Brně.
Není to kniha „pro každého“. Její obsah může ocenit a správně pochopit pouze starší generace.
Spisovatel popisuje svým osobitým jazykem dobu, ve které žil, její strasti i slasti. Mezi řádky i své selhání při spolupráci s tehdejším režimem.
Mne, mimo popisy tehdejších událostí, zaujala jeho schopnost sdělit prostřednictvím slov i subtilní životní situace. Z mnoha jiných jsem vybral následující ukázku:
„Po porodu vešlo maminčino tělo do dalšího období. Když ucítila poprvé synova bloudící ústa, jak se přisála k jejímu prsu, rozdoutnalo se jí sladké chvění uprostřed ňadra a vysílalo chvějivé paprsky do celého těla; podobalo se to milencovu laskání, jenomže něco tu bylo navíc: velké klidné štěstí, velký šťastný klid. To nikdy předtím nebylo; líbal-li jí milenec prso, byla to vteřina, která měla vykoupit hodiny pochyb a nedůvěry; tentokrát však věděla, že ústa jsou přitisknuta k jejímu prsu na důkaz nepřetržité oddanosti, kterou si smí být jista.“
Myslím, že tento výňatek z knihy Milana Kundery je pro milovníky literatury důkazem toho, že je právem zařazen mezi ty nejlepší.
18. 11. 2021 V.S.