Eduard Štorch byl český pedagog, spisovatel a archeolog. Ve svých knihách popisuje život lidí v době kamenné a bronzové. Nejznámnější je kniha Lovci mamutů. Je určena mládeži, ale zaujme i dospělé čtenáře.
Byl významným představitelem reformního pedagogického hnutí ve dvacátých letech minulého století. Jako jiné osobnosti dé doby byl iaktivním skautem. Jako pedagog chtěl vysvobodit děti z dosavadního nezáživného učení dějepisu, kde byla důležitá data a jména panovníků. Z těchto pedagogických pohnutek napsal i knihu Lovci mamutů a kalší knihy. Jeho významným počinem bylo založení Dětské farmy na Libeňském ostrově v Praze, předobrazu dnešních škol v přírodě.
Kniha Lovci mamutů zavede čtenáře do tábořiště tehdejších lidí pod Pavlovskými vrchy. Poznáme jednotlivé členy tlupy, jejich povahy a schopnosti, seznámíme se s krajinou i zvířaty, které byly jejich obživou. Poznáme i významnou úlohu ohně a obtíže při jeho získávání.
Tlupa musela toto území opustit, protože zde již nebylo co lovit. Cesta na nové loviště se neobešla bez konfliktů s jinými tlupami. Štorch vplétá do děje známé archeologické nálezy ve Věstonicích, v Moravském krasu, v Polabí, v Posázaví a i v Pražské kotlině. Podle datování těchto nálezů se popisovaný děj ohehrával před cca 25 tisíci lety.
Autor si všímá i způsobu dorozumívání mezi členy tlupy. Významná jsou gesta obličeje a končetin, řeč je na počátku svého vývoje. Své místo v tehdejší kultuře mají kresby na stěnách jeskyní a figurky lidí a zvířat, vytvářených z hlíny a vypálených v ohni. Existoval i výměnný obchod, a to především s velmi žádaným pazourkem.
Pomocí oštěpů, šípů, seker a kamenů se lovili losi, sobi, zubři, koně, jeleni, srny a dokonce i medvědi. Na mamuty se líčily hluboké jámy s následným usmrcením zvířete kameny a oštěpy. Lovci nepohrdli ani myši, veverkou, liškou, zajícem, jezevcem, ježkem, žížalami a drobným hmyzem. Z těla uloveného vířete byl přednostně zkomzumována játra, jazyk a vnitřnosti. Pochoutkou byl obsah žaludku a střev s natrávenou potravou rostlinného původu. Maso se konzumovalo pouze tehdy, byl-li k dispozici oheň, což nebylo vždy. Část masa se sušila a udila. Významnou složkou potravy byly ryby, které se již tehdy lovily i na udici. Postrachem tlupy byl lev a tygr. Před těmito zvířaty byli tehdejší lidé bezbranní.
Mužská část tlupy se starala o obživu, ženy připravovaly stravu a zpracovávaly kůže zabitých zvířat. V první fázi se pomocí pazourkové škrabky odstraňovaly zbytky tuků a masa, požadovaného zvláčnění kůže se dosáhlo žvýkáním. Pro tvarovou úpravu kůží se používal opět pazourek. K šití sloužily kostěnné jehly a zvířecí šlachy.
Eduard Štorch předpokládal, že i tehdejší lidé měli svá jména. Vybral pro ně následující: Pro děti Veverčák, Kopčem, Žabka, Lasička, pro ženy Šimša, Niana, Ščekta, Vrba, pro muže Mamutík, Rváč, Huňáč, Dráp.
Popisovaný příběh je doprovázen ilustracemi Zdeňka Buriana. Přibližují nám psaný text i vizuálně. Konkrétně střety lidí se zvířaty, pohledy na tehdejší krajinu, zobrazení zvířat a lidí. Ti mají některé rysy neandrtálců.
Knika vyšla v roce 1918, pak ještě mnohokrát a naposled v roce 2006. Vyšla i v Polsku, Maďarsku, Německu, Rusku a v Litvě. U nás patří mezi nejpopulárnější díla české literatury pro mládež.
11. 2. 2022 V.S.