Díky informacím, zveřejňovaným prostřednictvím blogu pana Martina Mlčáka na adrese msstavby.cz můžeme průběžně sledovat výstavbu Terminálu Paskov, který se nachází nedaleko Hrabové.
První zpráva o jeho existenci byla na uvedeném blogu zveřejněna v lednu 2014, poslední v těchto dnech, ze které čerpám následující informace (zkráceně):
„Terminál v Paskově patří mezi nejvýznamnější překladiště ve střední Evropě. S jeho budováním bylo započato v roce 2007 na území bývalého Dolu Paskov. Strategická pozice překladiště umožňuje rychlé propojení do důležitých evropských přístavů a terminálů. Nachází se v těsné blízkosti dálnice a má kolejové napojení na celostátní železniční síť. Náklady na vybudování terminálu činily doposud 450 mil. Kč a evropské dotace pokryly třetinu. Je zde parkovací plocha pro 130 návěsů, součástí terminálu je i moderní řídící středisko a celní úřad. Po dokončení výstavby bude mít překladiště rozlohu 150 tis. m/2. Vlastníkem terminálu je skupina PKP CARGO – společnost AWT.“
(Poznámka HN: původně byl tento článek otištěn 16. 6. v Deníku.cz).
Jaké dopady má a může mít toto překladiště na obyvatelstvo Hrabové? Bohužel pouze záporné, dané charakterem činnosti překladiště, závislé na dopravních komunikacích.
I když převážná část těžké nákladní dopravy se uskutečňuje po Místecké a po železnici, přece je tímto překladištěm dopravně zatížena i jižní větev Paskovské ulice. Doufejme, že pouze dočasně a situace se již brzy zlepší.
Větší problémy mohou vzniknout v budoucnu, a to po vybudování tzv. jižní tangenty a plánované železniční vlečky mezi překladištěm a průmyslovou zónou Hrabová.
Jižní tangenta bude bezpochyby výhodná pro přepravu nákladů z překladiště severovýchodním směrem a vznikne zde významný zdroj hluku a dalších škodlivin, které mohou zasáhnout střední a jižní část Hrabové.
Železniční vlečka oddělí jižní konec Hrabové od zbytku obce. Přitom jde o oblast nepochybně významnou, která může být v budoucnu vyhledávaným místem pro rekreaci, sport a odpočinek nejenom pro občany Hrabové.
Ještě je stále možnost změnit tyto záměry, ale vyžaduje to větší snahu současné samosprávy. Ozývají se názory, že jde o příliš vzdálenou budoucnost. Ale mohou nastat okolnosti, které tyto záměry významně urychlí a napomůže tomu i současný územní plán, který počítá jak s jižní tangentou tak s železniční spojkou. Vůbec nechápu nezájem našich zastupitelů o tuto problematiku.
16. 7. 2019 V.S.