V Hrabové máme problém se stále rostoucím dopravním zatížení Paskovské ulice, a to zejména v úseku od Mostní směrem ke Statku a naopak. Obtížně se vyjíždí z bočních ulic, jízda na kole po Paskovské je dost riziková. Tato dopravní zátěž má vliv i na statiku starších budov v blízkosti Paskovské, nemluvě o hlučnosti a exhalacích. A situace se stále zhoršuje.
Dopravní odborníci společně se zastupiteli města Ostravy to předvídali, a již v územním plánu z r. 1994 se počítalo se stavbou Prodloužené Mostní. Ze známých důvodů nastalo zpoždění, stavba má být zahájena až v r. 2017. Po její realizaci vzniknou reálné podmínky pro omezení průjezdu těžkých kamiónů směrem na Paskov a naopak.
V tomto územním plánu z r. 1994 je také napsáno, že oblast Tajgy bude v budoucnu napojena jak na ulici Mostní tak také novým přemostěním přes Ostravici na ul. Frýdeckou. Myslím, že na snížení dopravního zatížení Paskovské by to nemělo podstatný vliv. Ostatně, od tohoto záměru se upustilo, v platném územním plánu se tato komunikace již nevyskytuje.
Někteří občané Hrabové místo Prodloužené Mostní preferují tzv. Jižní tangetnu. Komunikace má odbočovat z Paskovské ulice v místech mezi bývalou šachtou Paskov a autobusovou zastávkou Statek, pokračuje směrem k Ostravici kterou křižuje asi 200 m nad dnešním mostem a směřuje po Frýdecké na Kunčice. Tak je to v současném územním plánu Ostravy. Pro Hrabovou by to bylo velmi dobré řešení, prozatím to je ale velmi vzdálená budoucnost.
Bližší podrobnosti o kompletní Jižní tangentě jsou popsány v Územním plánu MS kraje. Půjde o velmi rozsáhlou a velmi nákladnou stavbu a počítá se s ní až po r. 2018. Je rozdělena na dílčí stavby č. 4/O.14 ( Jižní tangenta Krmelín Ostrava), č. 4/O.48 ( Prodloužená Jižní tangenta Paskov-Hrabová-Vratimov) a stavba č. 4/O.49 (Prodloužená Jižní tangenta Vratimov – Bartovice). Pokud vzniknou podobné komplikace s výkupem potřebných pozemků jako u Prodloužené Mostní, tak jde o velmi vzdálenou budoucnost. Délka Prodloužené Mostní je pouhých 1 300 m, zatímco Jižní tangenty přes deset km.
Návrhy na okamžité zahájení stavby Jižní tangenty alespoň v úseku Hrabová – Vratimov jsou (podle mého názoru) nereálné mimo jiné i z následujícího důvodu: Po uvedení do provozu by vznikla neřešitelná dopravní situace v Nové Bělé, kde již dnes přeplněná Mitrovická by určitě zkolabovala. A možná stejné problémy by měly další okolní obce. Vozidla z oblastí západně a jižně od Nové Bělé by pochopitelně využívaly velmi výhodnou novou trasu směrem na Ostravu, Havířov, Bohumín po Jižní tangentě (a naopak) a nešlo by tomu zabránit. Dnes tato vozidla jedou většinou po Plzeňské, Místecké a Rudné. Podobná kalamitní situace by nastala v Kunčicích a ve Vratimově, kde dopravu navíc ještě komplikují závory.
Doufám, že tímto svým článkem příliš nepopudím odpůrce stavby Prodloužené Mostní. Když ano, tak prosím o komentáře bez zbytečných invektiv.
7. 7. 2016 V.S.