Moravskoslezský deník přinesl zprávu, že 19.11.2020 se v Žabni uskutečnila protestní akce proti zpoplatnění silnice D 56 v úseku FM – Ostrava. Několik desítek lidí a dva traktory 2 x po jedné hodině zastavili na této silnici provoz.
Poslední akcí proti zpoplatnění byla v říjnu 2020 petice občanů „postižených“ obcí, která však nic nepřinesla.
Jedinou účinnou akcí proti zpoplatnění byla iniciativa občanů v Dobré. Zde se již od 1. ledna 2019 jezdí po silnici D 48 v úseku Frýdek Místek-Dobrá bez dálniční známky. Zasloužili se o to dva místní občané, Ing. Ervín Kožusznik a paní Vojtěška Gavlasová. Ve spolupráci s pracovníky Ministerstva životního prostředí požádali o měření škodlivin, především částic PM 10 a benzo(a)pyrenu. Vlivem intenzivní automobilové dopravy byly povolené limity překročeny a následně bylo ministerstvem dopravy zpoplatnění zrušeno.
Napadlo mě zjistit, jak se zrušené zpoplatnění promítlo do dopravní situace v Dobré. Hledal jsem tuto informaci v místním časopise. Vychází měsíčně a o významných událostech pravidelně a podrobně informuje občany Dobré starosta Ing. Jiří Carbol. Jsou zde zmínky o parkování aut, o opravách chodníků, o rekonstrukci železničního přejezdu, o čištění a kropení komunikací, o dopravním značení. Ale o vlivu zrušeného zpoplatnění na dopravní ruch v obci, resp. informaci o kontrolním měření škodlivin jsem nenašel, což mě dost překvapilo.
20.11.2020 V.S.