Důvody, které vedou některé občany se angažovat v komunální politice jsou různé. Většinou to je snaha o odstranění nedostatků ve svéře věcí veřejných, což je zajisté ušlechtilá motivace. Výsledky těchto dobrých úmyslů pak bývají všelijaké, záleží to na mnoha okolnostech, především však na povahových vlastnostech komunálního politika.
Kariéra těchto lidí je buď úspěšná nebo neúspěšná. Na rozdíl od jiných občanů musí v případě neúspěchu snášet veřejnou kritiku. Občané mají plné právo hodnotit veřejně své volené zástupce, ať již v případě úspěchu nebo i v případě opačném. A politik si to musí nechat líbit, vždyť šel do politiky dobrovolně, a to i s tímto rizikem.
Rostislav Naď nebyl úspěšným politikem. Důkazem toho jsou výsledky činnosti veřejné správy Hrabové v období jeho starostování, které lze hodnotit jako období stagnace a neschopnosti řešit hromadící se problémy. Vše nakonec vyvrcholilo jeho rezignací, která byla přijata všemi zastupiteli.
Svou kariéru starosty zahájil po podzimních volbách v r. 2006. Jeho hlavní chybu spatřuji v tom, že nedokázal provést kritické vyhodnocení tehdejší situace a stereotypně pokračoval v dosavadních praktikách, které nakonec vedly k jeho rezignaci.
V případě Hrabové to byly dlouhodobé problémy v oblasti bytového hospodářství, v oblasti evidence majetku, účetnictví, pokladních operací, objednávek a smluvních vztahů. Starosta zjišťované chyby bagatelizoval a nedokázal je odstranit. Vše vyústilo velmi kritickými postojem kontrolních auditorů Magistrátu města Ostravy v r. 2014 a 2015 a následnou pokutou ve výši 260 tis. Kč.
Dalším problémem bývalého starosty byla neschopnost zpětné vazby mezi vedením radnice a občany. Běžnými nástroji této komunikace je místní časopis, webové stránky obce a pořádání besed s občany. Ve všech těchto případech Rostislav Naď zklamal. Časopis o čtyřech stránkách vycházející 6x ročně pokládal za dostačující. Webové stránky obce, které svou strukturou a obsahem zaostávaly za ostatními obcemi, neměl zájem modernizovat. Neschopnost navázat kontakt s občany formou besed nebo jinými způsoby vyústily mimo jiné do vzniku soukromých internetových informačních stránek, na kterých začali publikovat své názory nespokojení občané. Svůj význam měla i jejich účast na jednáních zastupitelstva kde stále častěji zaznívala oprávněná kritika starosty a jeho postojů k evidentním nedostatkům v různých oblastech činnosti veřejné správy.
Varovné byly i výsledky podzimních voleb v r. 2014. Vznikla poměrně silná opozice v počtu šesti zastupitelů, kteří iniciovali událostí spojené s výměnou starosty.
Svůj podíl na pádu starosty měli i jeho spolupracovníci, radní a členové finančního a kontrolního výboru. Jejich pasivita a neschopnost odstraňovat vznikající problémy se na této neblahé dlohodobé stagnaci rovněž podepsaly. To platilo zejména ve volebních obdobích 2006 - 2014.
Doufejme, že nový starosta pan Igor Trávníček se z těchto zkušeností dostatečně poučil a nebude opokovat chyby svého předchůdce. Přeji mu z celého srdce, aby byl dobrým starostou.
30. 12. 2015. V.S.