Zákon o obcích je velmi stručný a neřeší všechny podrobnosti o činnosti samosprávy a jejich orgánů. Ty jsou obsaženy v Metodických doporučeních. Jejich autory jsou legislativní odborníci z odboru veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra.
Za významné považuji především tyto:
Doporučení č. 1.1. – Jednací řády zastupitelstva. Mimo jiné je v nich řešena problematika zápisů z jednání zastupitelstva, způsob kontroly dodržování Jednacího řádu a právní důsledky jeho porušování. V příloze jsou vzorové Jednací řády zastupitelstva.
Doporučení č. 2 – Dílčí aspekty související se zasedáním zastupitelstva. Je popsán způsob pořizování zápisů, řešení námitek zastupitelů proti obsahu zápisu, správná formulace usnesení, využití obrazových a zvukových záznamů z jednání zastupitelstva.
Doporučení č. 3.1. – Výbory a komise. Obsahuje postup při zřizování výborů a komisí, podmínky členství, odměňování členů, součinnost s orgány obce a obecním úřadem. Zajímavý je bod č. 4, který pojednává o možnosti hlasovat o usnesení „na dálku“ formou písemného, mailového či telefonického stanoviska. Je to aktuální nyní, v době koronaviru. Odpověď je, že hlasování „na dálku“ těmito způsoby není možné, a to z následujícího důvodu: Usnesení je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru. K tomu je však nezbytná přítomnost (osobní účast) hlasujících členů. Připouští se však možnost videokonference. Komise rady: Je pouze na rozhodnutí rady obce, jaká pravidla pro jejich činnost stanoví a jaký význam bude přikládat iniciativám resp. výsledkům práce těchto komisí.
Doporučení č. 12: Rada obce, starosta obce, tajemník obecního úřadu. Rada obce: volba, schvalování programu jednání, usnesení ke každému bodu programu, jednací řád. Starosta: volba, práva a povinnosti. Tajemník: způsob jmenování a odvolání, práva a povinnosti.
Doporučení č. 13: Obecní úřad. Obecní úřad je orgánem obce, jehož hlavní úlohou je zabezpečovat běžný chod obce, její administrativu, a uvádět v život rozhodnutí ostatních orgánů obce, zejména zastupitelstva obce a rady obce. Vykonává přenesenou působnost, tedy státní správu, delegovanou zákonem na obce. V oblasti samostatné působnosti poskytuje servis voleným orgánům obecní samosprávy.
Pro úplnost uvádím i zbývající doporučení: č. 4 – Informování o činnosti obce, č . 5.5. - Odměňování členů zastupitelstva, č. 7 – Povinnosti obcí při nakládání s obecním majetkem, č. 8 – Proces tvorby a vydávání OZV, č. 9 – Nejčastější nedostatky při výkonu samostatné působnosti obcí, č. 10 – Zákon č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád), č. 11 – Povinnosti obcí stanovené zákonem o archivnictví a spisové službě, č. 12 – Rada obce, starosta obce, tajemník obecního úřadu, č. 13 – Obecní úřad.
Komentář HN: Při různých kontaktech se zastupiteli našeho městského obvodu zjišťuji, že že tato doporučení nečetli. Z toho pak vznikají i různá nedorozumění. Pak je tady ještě jeden problém. Dle mého názoru samosprávě Hrabové chybí Jednací řád RMOb, ve kterém by se upřesnily povinnosti, vyplývající ze zákona o obcích, zejména pak povinnost schvalovat program jednání a povinnost přijímat usnesení ke každému bodu programu. Součásti tohoto Jednacího řádu by byla také pravidla pro činnost komisí. Pokud jde o výbory, tak je poněkud nejasný čl. 14 Jednacího řádu ZMOb Hrabová: „Jednání výborů se řídí jednacím řádem.“ Vyplývá z toho povinnost obou výborů mít Jednací řád? Finanční výbor ho nemá.
4. 1. 2022 V. S.