Navigace: Vladimír Slavík > Metodická doporučení pro činnost samosprávy

Metodická doporučení pro činnost samosprávy

 

Zákon  o obcích je velmi stručný a  neřeší všechny podrobnosti o činnosti samosprávy a jejich orgánů. Ty jsou obsaženy v Metodických doporučeních. Jejich  autory jsou  legislativní odborníci z odboru veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra.

Za významné považuji  především tyto:

Doporučení č. 1.1. – Jednací řády zastupitelstva.  Mimo jiné je v nich řešena problematika zápisů z jednání zastupitelstva,  způsob kontroly dodržování Jednacího řádu  a právní důsledky jeho  porušování.   V příloze jsou vzorové Jednací řády zastupitelstva.

Doporučení  č. 2 – Dílčí aspekty související se zasedáním zastupitelstva. Je popsán způsob  pořizování zápisů, řešení námitek zastupitelů  proti obsahu zápisu, správná formulace usnesení, využití obrazových a zvukových záznamů z jednání zastupitelstva.

Doporučení č. 3.1. – Výbory a komise. Obsahuje postup při zřizování  výborů a komisí, podmínky členství, odměňování členů, součinnost s orgány obce a obecním úřadem.  Zajímavý je bod č. 4, který pojednává o možnosti hlasovat o usnesení „na dálku“ formou písemného, mailového či telefonického stanoviska. Je to aktuální nyní, v době koronaviru. Odpověď je, že  hlasování „na dálku“ těmito způsoby není možné,  a to z následujícího důvodu:  Usnesení je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru. K tomu je však nezbytná  přítomnost (osobní účast) hlasujících členů. Připouští se však možnost videokonference. Komise rady:  Je pouze na rozhodnutí rady obce, jaká pravidla pro jejich činnost stanoví a jaký význam bude přikládat iniciativám resp. výsledkům práce těchto komisí.

Doporučení č. 12: Rada obce, starosta obce, tajemník obecního úřadu.  Rada obce:  volba, schvalování  programu  jednání, usnesení ke každému bodu programu, jednací řád. Starosta: volba, práva a povinnosti. Tajemník: způsob jmenování a odvolání, práva a povinnosti.

Doporučení č. 13: Obecní úřad. Obecní úřad je orgánem obce, jehož hlavní úlohou je zabezpečovat běžný chod obce, její administrativu, a uvádět v život rozhodnutí ostatních orgánů obce, zejména zastupitelstva obce a rady obce. Vykonává přenesenou působnost, tedy státní správu, delegovanou zákonem na obce.  V oblasti samostatné působnosti poskytuje servis voleným orgánům obecní samosprávy.

Pro úplnost uvádím i zbývající doporučení:  č.  4 – Informování o činnosti obce, č . 5.5. -  Odměňování členů zastupitelstva, č. 7 – Povinnosti obcí při nakládání s  obecním majetkem,  č. 8 – Proces tvorby a vydávání OZV, č. 9 – Nejčastější nedostatky při  výkonu samostatné působnosti obcí, č. 10 – Zákon č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád), č. 11 – Povinnosti obcí stanovené zákonem o archivnictví a spisové službě,  č. 12 – Rada obce, starosta obce, tajemník obecního úřadu, č. 13 – Obecní úřad.

Komentář HN: Při různých kontaktech se zastupiteli  našeho městského obvodu zjišťuji, že že tato doporučení nečetli.  Z toho pak vznikají i různá nedorozumění.  Pak  je tady ještě jeden problém. Dle mého názoru samosprávě Hrabové  chybí Jednací řád  RMOb, ve kterém by se upřesnily  povinnosti,  vyplývající ze zákona o obcích,  zejména pak povinnost  schvalovat program jednání a  povinnost přijímat usnesení ke každému bodu  programu. Součásti tohoto Jednacího řádu by byla také pravidla pro činnost komisí.  Pokud jde o  výbory, tak je poněkud nejasný  čl. 14 Jednacího řádu ZMOb Hrabová:  „Jednání výborů se řídí jednacím řádem.“  Vyplývá z toho povinnost obou  výborů mít Jednací řád? Finanční výbor  ho nemá.

4. 1. 2022      V. S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma