Navigace: Vladimír Slavík > Místní komunikace "K Pilíkům"

Místní komunikace "K Pilíkům"

 

 Původně to byla rybniční hráz, kterou vybudovali  naši předkové.  Těleso hráze má šířku 5 m a nejstarší úsek je oboustranně  osázen listnatými stromy.

 Tato cesta  odbočuje z ulice Poplužní a vede souběžně s Paskovskou až k hrázi bývalého rybníka Pilík. Zde je křižovatka, doleva je odbočka  k restauraci Ve Dvoře, doprava  k nynějším nádržím Pilík 4,5 a dále k mitrovické  kapličce.

Celková  délka této komunikace je cca 2 200 m. Odbočka  k vodním nádržím není příliš udržovaná, nemá pevný základ a v době dešťů je téměř neschůdná.

 Čím se mi jeví  komunikace „K Pilíkům“ výjimečnou?  Tím, jak zde v poslední době velmi rychle roste dopravní ruch. Účastníky jsou turisté, cyklisté a motoristé, a to ve srovnání s dřívějškem v nebývalých počtech.

Pěší turisté se zde vyskytují hlavně ve volných dnech a vyrazili za poznáním zdejší krajiny. Často to jsou rodiny s dětmi.

Cyklisté využívají ostravskou  cyklostezku H a P, vedoucí  z Hrabůvky přes Šídlovec  k restauraci Ve Dvoře, alternativně k lávce přes Ostravici a dále směrem na Paskov.

Motoristé se po této trase snadno dostanou do areálu farmy „Na Rozvodí“ , která se věnuje chovu koní a s tím spojenými aktivitami. Využívají ji  také  majitelé rekreačních zahrádek u odlehčovacího kanálu Ščučí a  rybáři, směřující k vodním nádržím Pilíky.  

V poslední době je to také hlavní příjezdová komunikace k Rezortu HURTA se stavebními parcelami  pro 18 nových RD.  Několik  z nich je již rozestavěno.

Neobvyklé na této komunikaci také je, že po celé její trase není žádné  dopravní značení! A zdá se, že to nikomu nevadí.  Cyklisté, motoristé, chodci a i jezdci  na koních  (převážně jezdkyně) jsou si navzájem velmi ohleduplní. Naštěstí se zde doposud nevyskytla žádná dopravní nehoda.

Při  mých  občasných  procházkách do těchto míst přemýšlím o následujících problémech:

Dříve nebo později bude nutno tuto komunikaci opatřit pevným povrchem, nejlépe asfaltovým.   Kdo to bude platit? A vysloví s tím  souhlas její majitel, kterým je město Ostrava?  Odbor  životního prostředí magistrátu města Ostravy svého  času byl zásadně proti, a to s ohledem na historickou hodnotu bývalých hrází.  

Pokud nebude povrch  této komunikace zpevněn, pak časem vzniknou problémy s její sjízdností.  Vždyť  zde musí zajíždět i těžší  auta,  jako jsou KUKA vozy, nákladní  a další vozidla včetně zemědělské techniky.  Vyvstane nutnost zimní údržby a v neposlední řadě i  nutnost veřejného osvětlení. Kdo to všechno bude platit?

Diskutoval jsem o tom v minulých dnech s občanem, který si postavil  RD v areálu na konci ulice Bělská. Je zde cca 12 nových RD, umístěných  oboustranně kolem popisované komunikace. Na  mou otázku, kdo se postará o asfaltový povrch a údržbu  této cesty odpověděl, že  je to povinnost Hrabové.  Takže je nejvyšší čas, abychom začali na tuto investici šetřit.

Povolení výstavby  RD v této lokalitě a v lokalitě Na Hurtě považuji za velkou chybu představitelů naší samosprávy.  Stalo se tak na základě územního plánu, schváleného v květnu 2014. Proti tomuto územnímu plánu neprotestovali ani tehdejší radní ani jejich nástupci ve volebním období 2014 - 2018.  Velice rád bych si vyslechl  (nebo přečetl) důvody tohoto opomenutí. Jako bychom neměli dost finančních starostí, třeba  s výstavbou nové MŠ,  kulturního domu a moderních sportovních zařízení.

Také mám problém s tím, že někteří  majitelé nových RD  nemají přiměřený  vztah ke svým sousedům a k okolí všeobecně. Své pozemky s novými RD si neprodyšně oplocují, a to buď cihelnou zdí nebo oplocením z dřevěných  fošen. Kdo nevěří, ať si to ověří v  novém areálu RD na konci Bělské ulice.  

 25. 4. 2019     V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - Web vytvořen a provozován prostřednictvím služby netstranky.cz