Návrh závěrečného účtu byl zveřejněn na úřední desce a na webových stránkách MOb Hrabová dne 31. 5. 2021. Podle § 17 zákona č. 250/2000 Sb., mohou k tomuto návrhu vznést občané své připomínky písemně nebo také ústně na jednání zastupitelstva dne 16. 6. 2021.
Závěrečný účet obsahuje 36 kapitol, 18 tabulek a včetně příloh má 118 stránek. Pozornému čtenáři poskytne podrobný přehled o hospodaření městského obvodu Hrabová v roce 2020.
Návrhy textů závěrečných účtů v posledních letech jsou občanům Hrabové předkládány ve srozumitelné formě, s mnoha podrobnostmi a s potřebnými komentáři k jednotlivým položkám a umožňují orientaci v hospodaření MOb Hrabová. Ve srovnání s ostatními městskými obvody je v tomto ohledu Hrabová jedničkou.
Jako každý rok věnuji návrhu aktuálního závěrečného účtu pozornost i na stránkách Hrabovských novin.
Pro lepší přehled budou u jednotlivých položek uvedeny vždy údaje za roky 2018, 2019 a 2020 v tis. Kč. Rok 2018 můžeme považovat za období před koronovirovou krizi.
Příjmová část:
Daňové příjmy ( 13.802-14.633-15.069) se postupně zvyšují, a to především u daní z nemovitostí. Ty jsou závislé na zákonných předpisech a na vzniku nových staveb. Děje se tak stále hlavně v Průmyslové zóně.
Nedaňové příjmy ( 13.644-12.602-13.115) jsou především ovlivňovány příjmy z pronájmu bytových a nebytových prostor a jejich výše se příliš nemění.
Přijaté transfery ( 72.399-68.208-137.989) jsou neinvestiční a investiční příjmy, které většinou pochází z rozpočtu města. Určují se podle závazných pravidel na základě počtu obyvatel obvodů a dalších ukazatelů. Na rozpočty městských obvodů mají rozhodující vliv. V roce 2020 získala Hrabová mimořádně od města Ostravy investiční dotaci na stavbu MŠ ve výši 24 508 tis. Kč.
Celkové příjmy : (99.836-95.532-166.173). Příjmy v roce 2020 ve výši cca 166 mil. Kč byly enormně vysoké, a to především vlivem vysokých dotací z pokladny města.
Výdajová část – běžné výdaje:
Doprava (793-1.252-853). Šetřilo se především na opravách místních komunikací.
Vzdělávání a školské služby (6.633-7.760- 5.901). Šetřilo se na opravách a údržbě jak ZŠ tak MŠ.
Tělovýchova a zájmová činnost ( 414-597-451). V této oblasti se projevil vliv pandémie Covid 19.
Bydlení a komunální služby (8.647-9.617-9.484). Výdaje na provoz a údržbu bytového fondu jsou celkem stabilní a závisí na počtu bytových a nebytových jednotek ve správě obce.
Ochrana životního prostředí ( 4.362-5.321-5.577). Výdaje jsou tvořeny především náklady na údržbu zeleně, které se příliš nemění.
Zastupitelstvo a státní správa ( 10.699-10.995-10.596). Výdaje jsou ovlivněny především počtem zdejších úředníků, který se v uvedených letech neměnil. Na pokles nákladů v roce 2020 měl vliv útlum činnosti veřejné správy následkem koronovirové krize.
Běžné výdaje celkem: (35.854-40.272-37.101). Jsou v podstatě konstantní, v roce 2020 byly ovlivněny probíhající koronovirovou pandémií.
Kapitálové výdaje ( 11.469-3.193-50.251). V roce 2018 byly tyto výdaje ovlivněny vestavbou kanceláří ÚMOb a náklady na zateplení domů Příborská 15, 17. V roce 2020 stavbou nové MŠ, venkovního schodiště v ZŠ, zahájením úprav hřbitova a přípravou stavby objektu pro kulturní účely u ÚMOb.
Komentář HN: Hospodaření MOb Hrabová v roce 2020 není možno nic podstatného vytýkat. Snad jedině poněkud menší rozsah údržby a oprav místních komunikací, ale to lze napravit v příštích letech.
Jsem velice zvědav, jaké připomínky budou mít k návrhu tohoto Závěrečného účtu občané a zastupitelé Hrabové.
4.6.2021 V.S.