Tento závěr jsem si učinil po přečtení diskuse na FB ve skupině Ostrava-Hrabová. Byla to reakce na stížnosti některých našich spoluobčanů na problémy, které vznikly motoristům při opravě Místecké ulice v Ostravě. Zprávu o této opravě přinesl Moravskoslezský deník dne 20. srpna. M. Houžvička k tomu na uvedeném FB poznamenal:
„Jako národ stěžovatelů na cokoliv jsme jednička. Zároveň jsme odborníci na vše, co nám vyhovuje. Víme, co by ten druhý měl udělat, abych já byl spokojený“..
V těchto třech větách M. Houžvička stručně shrnul některé zvláštnosti v myšlení některých našich spoluobčanů.
První věta: Jsme národ stěžovatelů. Stížnostmi a kritikou často nešetří ti, kteří doposud nic solidního ve svém životě nedokázali. Jedinou jejich dovedností je umět si stěžovat. A to kdykoliv na cokoliv.
Druhá věta: Zároveň jsme odborníky na vše. Je neuvěřitelné, jak tito kritikové a stěžovatelé všemu rozumí. Ekonomice, ekologii, řízení státu, politice, průmyslu a dokonce i technologii oprav městských komunikací. Jejich rádoby kritika všeho je často tak absurdní, že nikomu nestojí za to na ni reagovat.
Třetí věta: Víme, jak by se to mělo dělat. Obávám se, že většina z těchto „kecalistů“ by nedokázala vyřešit ani ten nejjednodušší technický nebo organizační problém. Oni to vědí, a proto se těmto úkolům zdaleka vyhýbají.
Mezi touto skupinou „profesionálních“ stěžovatelů jsou lidé různého vzdělání, věku a pohlaví. Řekl bych, že se zde projevuje povaha každého z nás. Jsou lidé uvážliví, schopni objektivního myšlení. A jsou také lidé, kteří žijí v přesvědčení, že oni by vše dělali lépe. Ale "zlé okolí" jim k tomu nedává příležitost. Vůbec si přitom neuvědomují, že tou hlavní příčinou jejich frustrace jsou oni sami a jejich negativní vztah ke všemu, co se děje v okolním světě.
Na závěr chci poděkovat Mirkovi Houžvičkovi za jeho slova. Nic moudřejšího jsem již dlouho nečetl.
24. 8. 2019 V.S.