V nedávném televizním vystoupení se primátor Ostravy Tomáš Macura zabýval i plánovanou stavbou tramvajové tratě v Ostravě – Porubě, která má propojit sedmý a osmý obvod Poruby s Pustkovcem. Náklady na tuto stavbu se odhadují na 1,2 mld. Kč.
Tento záměr se nesetkal s příliš kladnou odezvou veřejnosti Poruby. Někteří občané projevili svůj nesouhlas jak na zasedáních zastupitelstva města Ostravy, tak i na zasedáních zastupitelstva městského obvodu Poruby. Se stavbou nesouhlasí ani samospráva Pustkovce.
V televizním vystoupení primátora Macury mě zaujaly dvě jeho tvrzení . Několikrát poznamenal, že tato trať se měla postavit již před padesáti lety, v době výstavby Poruby. Pak prohlásil, že „ když lidé nebudou chtít, tak tramvaj nebude“.
Zastánci projektu argumentují tím, že dosavadní dopravní propojení některých částí Poruby je nedokonalé a nejvýhodnější alternativou je tramvaj.
Odpůrci projektu argumentují tím, že dosavadní dopravní systém je vyhovující, nová stavba „zabetonuje“ několik tisíc m/2 travnatých ploch a bude nutno vykácet 719 vzrostlých stromů. Mají také obavy z hlučnosti, spojené s tramvajovým provozem.
A teď „babo raď“. Kdo má pravdu a kdo je kompetentní tento spor rozhodnout?
Alternativa A: Zvítězí názor, že stavba je v kompetenci města Ostravy a tato tramvajová trať se postaví. Po několika letech uznají možná prospěšnost nové tramvajové linky i její nynější odpůrci.
Alternativa B: Protesty občanů Poruby a Pustkovce budou vyslyšeny a nová tramvajová trať se nepostaví. Občané Poruby se budou dopravovat na různá místa stejně, jako doposud. Asi to není tak katastrofické, jinak by se nevyhovující dopravní spojení již dávno řešilo.
Proč tuto záležitost uvádím v Hrabovských novinách?
Skrývá se v ní složitost dnešní doby. Občané mají (teoreticky ) možnost ovlivňovat i to, čemu příliš nerozumí, včetně různých technických projektů. Slouží k tomu různá referenda a tzv. průzkumy veřejného mínění. Referenda jsou obvykle neplatná pro nízkou účast občanů. Tzv. průzkumy veřejného mínění lze poměrně snadno ovlivňovat různými lobistickými skupinami. Konkrétním výsledkem těchto aktivit je ale vždy rozpolcení veřejnosti na dva nesmiřitelné tábory.
I občané Hrabové budou brzy rozhodovat o různých místních poměrně složitých záležitostech. Třeba o reálnosti a účelnosti budovat „srdce Hrabové“ v okolí dnešní radnice, o systému dopravy a parkování „našich miláčků“ na území Šídlovce, o vhodnosti nebo nevhodnosti výstavby dalších „minisídlišť“ na území Hrabové.
Výstavba "minisídlišť" bude v Hrabové pravděpodobně již brzy problémem č. 1. Třeba plánované „minisídliště“ Na Šajaru“, které navždy naruší dřívější vzhled této části Hrabové. Mnohem více, jak nedaleká nechtěná komunikace Prodloužená Mostní.
Jak se z těchto komplikací dostaneme ? To kdybych věděl.
11. 11. 2018 V.S.