I když žijeme vedle sebe, velmi se lišíme v tom, jak jsem si uspořádali veřejné záležitosti. Přitom jak historickým vývojem tak počtem obyvatel jsme na tom podobně.
Posuďte sami: V Paskově se již před mnoha lety rozhodli, že bude účelné volit do zastupitelstva 21 občanů. Ne pouze 15 jak v Hrabové. Za optimální počet považují v Paskově 7 radních, ne pouze 5 jak v Hrabové.
Zdá se mi paskovský přístup v této oblasti pro občany výhodný, je v souladu s lidovým příslovím „více hlav, více rozumu“.
Hrabová může namítat, že se tak šetří peníze z obecní pokladny. Tak argumentují ti, kteří se v obecních financích příliš nevyznají. Rozdíl mezi náklady na odměny zastupitelů v obou obcích nejsou totiž příliš velké. V roce 2017 bylo pro tyto účely vydáno z obecní pokladny Paskova 1 653 tis. Kč, v Hrabové 1 171 tis. Kč. Ve srovnání s finančními objemy obecních rozpočtů obou obcí to jsou nepodstatné částky. Mnohem více peněz se vydává příkladně na provoz místní státní správy. Dle mého dlouhodobého názoru je činnost samosprávy pro spokojený život občanů obce mnohem důležitější jak činnost místního úřednictva. Takže v Hrabové se šetří na nesprávném místě.
Jak jsem uvedl, v Paskově mají 7 radních. Za pozornost stojí, že každý z nich zodpovídá za konkrétní okruh činností. Někdo za finance, jiný za výstavbu, jiný za kulturu a školství atd. V Hrabové žijeme (pokud jde o dělbu práce radních) v 19. století, kdy byl gramotný pouze starosta, ostatní „radní“ mu pouze radili. Někdy dobře, někdy špatně. A stále je snaha tento archaický systém neměnit.
Zastupitelstvo se v Paskově schází 6x ročně, rada co 14 dnů.
Značný rozdíl je v počtech členů finančního a kontrolního výboru. V Paskově je jich v každém výboru 9, z toho 3 zastupitelé, ostatní z řad občanů. V Hrabové prý zcela stačí na tyto činnosti jenom 3 zastupitelé. Musí se šetřit! Nebo je problém někde jinde?
Zajímavá je struktura komisí, jakožto poradních orgánů rady. V Paskově jich mají pouhé čtyři s následujícími kompetencemi:
I když nedaleko Paskova teče řeka Ostravice a přímo přes obec řeka Olešná, nepokládají paskovští radní za potřebné mít „protipovodňovou“ komisi. Ochranu před povodněmi řeší s využitím spolehlivějších prostředků.
Mimo uvedené komise zde ještě existuje redakční rada Paskovského zpravodaje a komise přestupková.
Proč jsem se rozhodl napsat právě dnes tento článek?
To proto, že v tomto povolebním období se i v Hrabové (možná dokonce dnes) rozhoduje o důležitých záležitostech, které ovlivní fungování samosprávy na další čtyři roky.
Především je to nutnost dělby práce mezi radními. Vždyť výhody tohoto řešení jsou tak evidentní, že by se nemělo váhat. Jsem zvědav, jak se nově vytvořená rada s tímto problémem vyrovná. A jaké postoje zaujmou jednotliví radní.
Dále je to počet komisí a jejich struktura. Tedy jestli rada provede kritické zhodnocení výhod a nevýhod dřívějšího stavu a překoná dosavadní konzervatismus a dosavadní stereotypy.
Možná, že hodnotím dnešní situaci v Hrabové nesprávně, ale za náš největší současný problém považuji zkostnatělý konzervatismus a nedostatek odvahy zkoušet v oblasti samosprávy nové přístupy, které odpovídají současné době.
Spolehám přitom na nově nastupující generace.Vážím si u nich především její vzdělanosti a přímého a nekompromisního přístupu při řešení různých problémů.
Trochu se obávám jejich občasné lehkomyslnosti (naivitě?) a přehlížení dobrých zkušeností starších generací. Často mě udivuje, jak snadno uvěří různým demagogům, kteří nabízejí pro všechno „snadná řešení“. Tato většinou neexistují, každý problém je složitější, než se na první pohled jeví.
To jsem se nechtěně rozkecal, omluvte prostořekost starého dědka.
14. 11. 2018 V.S.