Problém dopravního zatížení Paskovské ulice se řeší nejméně od roku 2009, kdy byla zpoplatněna Místecká ulice v úseku Hrabová – Frýdek-Místek. Občané Hrabové se domnívají, že mnozí motoristé, aby ušetřili na dálničních poplatcích, jezdí od té doby po Paskovské ulici.
Dalším důvodem rostoucího zatížení Paskovské je kontejnerové překladiště v Paskově. Vzniklo v roce 2007 a objem přepravovaných nákladů neustále roste. Pro rozvoz materiálů z tohoto překladiště se nepochybně využívá i Paskovská ulice.
Třetím důvodem dopravního zatížení Paskovské je postupný růst počtu automobilů, a to jak osobních tak firemních. Jejich majitelé bydlí jak v Hrabové tak širokém okolí a jízda po Paskovské je pro ně nezbytná.
Z hlediska občana, bydlícího na jižním konci Hrabové, mi vadí rostoucí dopravní ruch na Paskovské ulici z následujících důvodů:
1. Je zde ohrožena bezpečnost chodců. Přechod z jedné strany ulice na opačnou je spojen (obzvlášť u starších občanů a dětí) s určitým rizikem. Riziková je i jízda na jízdním kole.
2. Těžká nákladní doprava tuto vozovku neúměrně ničí. Byla stavěna kdysi dávno pro koňské povozy a ne pro náklaďáky, vezoucí 20 a více tun nákladu.Takže se stále častěji opravuje. Při opravách zde vznikají kolony aut, nebezpečná předjíždění, a je narušován i plynulý provoz autobusů MHD.
3.Hlučnost a prašnost, vliv otřesů na obvodové zdivo starších domků. Tím jsou postiženi občané, kteří bydlí bezprostředně v blízkosti Paskovské ulice.
Záměrně vynechávám vliv emisí z výfuků aut, protože dokázat jejich škodlivost na lidské zdraví v konkrétním případě Paskovské ulice je velmi složité. Viz výsledky měření z roku 2018, provedené Zdravotním ústavem Ostrava. Mimo B(a)P nebyly překročeny povolené limity škodlivin.
V současné době očekávám, že dopravní zatížení především jižní větve Paskovské ulice se v brzké době sníží, a to po uvedení do provozu Prodloužené Mostní. I na této části Paskovské má být novým dopravním označením omezena těžká nákladní doprava.
Ale jsou známy údaje o „hustotě“ nynějšího provozu? Konkrétně kolik vozidel a jakých využívá nyní Paskovskou ulici? Obávám se že to nikdo neví. Podle čeho pak budeme posuzovat dopady očekávaných změn? Asi pouze podle subjektivních dojmů. Jedni budou tvrdit, že nastalo zlepšení, jiní budou tvrdit opak.
Nemá to asi snadné ani pan radní Jiří Dolejška, který má „patronát“ nad dopravou v Hrabové. Viz usnesení Rady č. 5/159 z 23.1.2019. Očekával bych, že tento radní bude mít významné slovo i při řešení dopravní situace na Paskovské ulici. Doposud se však v této záležitosti nijak veřejně neangažoval. Je si vůbec vědom své zodpovědnosti?
25.7.2019 V.S.