Občany, kteří v komunálních volbách kandidují do zastupitelstva obcí, jsem rozdělil do tří skupin:
a) Skupina idealistů. Jsou to lidé, kteří správně chápou význam funkce zastupitele a jsou připraveni nezištně sloužit potřebám obce.
b) Skupina materialistů. Jsou to lidé, pro které „je každá koruna dobrá“.
c) Skupina občanů s neukojenými ambicemi. Snaží se přesvědčit sebe i ostatní o svých výjimečných schopnostech. Dobrou příležitostí je jim k tomu funkce zastupitele. Na zasedáních zastupitelstva zažívají pocit výjimečnosti a důležitosti .
Legislativní zodpovědnost za fungování obecního zřízení má u nás ministerstvo vnitra – odbor pro řízení sekce státní správy a územní samosprávy.
Hlavním měřítkem, že systém funguje, je dostatečný počet těch, kteří se uchází o funkci zastupitele. Když zájem opadá, zvyšují se zastupitelům prostřednictvím vládních nařízení odměny. Prozatím to funguje, předvolební kandidátní listiny jsou většinou zaplněny dostatečným počtem kandidátů.
To poslední vládní nařízení o odměnách zastupitelů je z roku 2017. S účinnosti od 1.1. 2020 se vypočtené odměny zvýšily o 10 %.
Neuvolněným zastupitelům MOb Hrabová je možno vyplácet od 1.1. 2020 následující měsíční odměny:
Místostarostka: 17 898 Kč. Člen rady: 3 978 Kč. Předseda výboru, komise: 1 989 Kč. Člen výboru, komise: 1 658 Kč. Člen zastupitelstva: 994 Kč.
V případě souběhu více funkcí stanovuje se odměna za výkon maximálně tří funkcí s tím, že při souběhu dvou funkcí se odebere ze souhrnné odměny 994 Kč, při souběhu tří funkcí se odebere 1 988 Kč.
Uvolněný starosta má plat podstatně vyšší, což je s ohledem na význam této funkce pochopitelné. Své zdůvodnění má i odstupné po ukončení funkce ve výši tří měsíčních platů. Získat nové zaměstnání může být pro bývalého starostu obtížné.
Být zastupitelem má i své nevýhody. Na rozdíl od ostatních občanů musí zastupitel snášet kritiku veřejnosti, a to jak oprávněnou tak často i neoprávněnou. Tzv. ochrana osobnosti u nich platí pouze částečně.
Nikdy jsem se nesetkal s případem, že by se zastupitel zřekl své finanční odměny. A to ani u zastupitelů ze skupiny a), ze skupiny „idealistů“. Takže tyto odměny jsou pro fungování samospráv obcí asi nezbytné.
Pro rozpočet Hrabové nejsou odměny zastupitelů příliš velkou zátěží. Jsou to necelá 3 % ze všech výdajů. Citelnější zátěží jsou náklady na místní státní správu. Je to 13 % z celkových výdajů, a to je hodně. Zde je reálná možnost šetřit veřejné prostředky pro potřebnější účely. Třeba na podporu činnosti místních sportovních, kulturních a dalších veřejně prospěšných organizací.
5.1.2021 V.S.