Článek s tímto názvem napsal pro Hrabovské listy č. 7/2021 tajemník MOb Ing. Jan Socha, autorkou ilustrační fotografie je Renáta Moskalová.
Pan tajemník v úvodu článku píše, že v poslední době se zvýšil počet stížností občanů na špatný stav místních komunikací. V rozpočtu pro rok 2021 byla na tyto opravy vyčleněna částka 1,79 mil. Kč, ale potřeba je daleko vyšší. Referentka dopravy paní Moskalová tyto náklady odhaduje na 10,955 mil. Kč!
Komentář HN: Po přečtení těchto vět jsem se začal podrobněji zajímat o to, kdo vlastně za stav místních komunikací dle platné legislativy zodpovídá. Ve Statutu města Ostravy (Článek 9, odst. 5 ) je uvedeno, že udržovat tyto komunikace mají za povinnost městské obvody, a to na náklady ze svého rozpočtu. Bohužel, náš městský obvod tuto svou povinnost dlouhodobě zanedbává. Soupis komunikací s popisem závad a s odhadem nutných nákladů vypracovala až nyní paní Moskalová. Proč se tak nestalo již dříve a opravy nebyly včas naplánovány? Svůj podíl na tom má i pan tajemník. Ten zodpovídá za činnost celého úřadu, včetně odboru stavebně správního.
Dále pan tajemník uvádí, že na jeho návrh bude nyní převedeno do rozpočtu městského obvodu na opravy místních komunikací 5 mil. Kč, a to z bytového fondu, který vykazuje značné přebytky.
Komentář HN: Po přečtení této informace mě napadá, proč toto řešení nebylo navrženo kompetentními osobami již při tvorbě a schvalování letošního rozpočtu? Těmi osobami míním naše radní, členy finančního výboru, členy komise, kterou vede Ing. Skalský, a také pana tajemníka. Kdyby se tak stalo, mohly být již nyní některé komunikace ze seznamu paní Moskalové opraveny.
Pan tajemník dále sděluje, že „oproti původnímu záměru se v letošním roce neopraví komunikace, kde schází majetkové vypořádání, dobudování inženýrských sítí nebo je nutno vybudovat i obrubníky. Pro projektovou dokumentaci na tyty akce je vyčleněna pro letošní rok částka 1 mil. Kč .“
Komentář HN: Proč se tyto záležitosti řeší až nyní? Co tomu bránilo v dřívějších letech? Velice rád bych si přečetl výčet MK, které z uvedených důvodů není možno opravovat. Pokud tyto případy skutečně existují, pak někdo zanedbal své pracovní povinnosti a nepostaral se v minulých letech o majetkové vypořádání nebo o zpracování potřebné dokumentace.
V závěru článku pan tajemník konstatuje, že „Oprava havarijních stavů komunikací tak bude provedena v cenách roku 2021 a uspokojí mnohem více dotčených obyvatel, než tzv. „flikování“ , se kterým počítal původně schválený rozpočet na rok 2021.“
Komentář HN: Zásadně nelze souhlasit s pouhým „flikováním“. Důkazem jsou opravy cesty „K Pilíkům“ v úseku mezi ul. Poplužní a Bělskou. Opravovala se v roce 2017 za 110 tis. Kč, opakovaně v roce 2020 za 178 tis. Kč a tato cesta nyní je opět v havarijním stavu. Ale je také možné, že příčina není ve „flikování,“ ale v nedostatečné kontrole kvality práce dodavatele ze strany příslušných úřednic Úřadu městského obvodu.
Překvapilo mne, že v seznamu cest vyžadujících opravu není uvedena lesní cesta, vedoucí směrem od Mitrovic k Pilíkům. Pokud to paní Moskalové a členům komise Ing. Skalského není známo, je tato cesta již několik let ve velmi špatném stavu a MOb Hrabová nemá zájem o její opravu. Možná je to proto, že se nachází až na úplném konci Hrabové a nikdo z místních občanů její opravu nepožaduje. Přesto má MOb Hrabová povinnost zajistit i její schůdnost a sjízdnost. Viz čl. 9 odst. 5 Statutu města Ostravy.
9. 7. 2021 V.S.