Navigace: Vladimír Slavík > Parkinsonovy zákony stále fungují

Parkinsonovy zákony stále fungují

 

 Autorem těchto satirických  „zákonů“  o fungování  byrokracie  byl Angličan C. N. Parkinson.  V šedesátých letech minulého století byly  tyto „zákony“ populární i u nás.

Asi proto, že tehdy rostl počet úředníků nejenom ve státní správě, ale i všude jinde. Známé bylo satirické rčení, vztažené na růst počtu úředníků:  „ Dejte mi kancelář, práci si najdu sám“.

 Základní Parkinsonův  zákon zní takto: „Každá práce trvá tak dlouho, kolik na ni máme  času“. Nebo: „Počet úředníků roste o 5 až 7 % ročně bez ohledu na množství práce, kterou mají vykonat“.

Vzpomněl jsem si na tyto zákony při čtení  posledních Hrabovských listů. Paní Kopitzová tam  píše  o   zdejším Úřadě městského obvodu, kde působila v roce 1991 jako tajemnice. Začínalo se ve dvou kancelářích.  Na stavebním úřadě pracovala Ing. Fajcová a paní Petrová,  funkci účetní městského obvodu vykonávala  paní  Kořínková, sociální pracovnicí byla paní Kelnarová a agendu ohlašovny a místních poplatků měla na starosti sl. Foltová. Včetně tehdejší paní tajemnice  V. Kopitzové zde pracovalo 6 úřednic.

O 30 let později je zaměstnáno na zdejším úřadě mimo  pana tajemníka 16 úřednic!

Jak je to možné? Mám pro to následující vysvětlení. Především působily a stále ještě působí  Parkinsonovy zákony, a to jak u nás, tak také  na  vyšších úřadech. Rok od roku vznikaly nové agendy,  vyžadovalo se stále více hlášení a  různých výkazů. Poslanci v Praze vymýšleli stále další zákony, které  vedly k novým povinnostem i na ÚMOb v Hrabové.

  Tak na příklad agenda, spojená se  sociálně-právní ochranu dětí zaměstnává  již mnoho let dvě úřednice, jedna úřednice se musí na plný úvazek  věnovat agendě přestupkové.

Časem přibyly i další povinnosti. Převzetí agendy bytového a nebytového fondu  v roce 2016 si vyžádalo zvýšení stavu o další dvě úřednice.

Některé povinnosti také ubyly. Složitější územní a stavební povolení již nevydává náš stavební  úřad, ale magistrát.

V každém případě tak rozsáhlý úřednický aparát velmi zatěžuje místní rozpočet, a to částkou cca 10 mil. Kč ročně.  Asi se s tím musíme smířit. I proto, že se tak děje se souhlasem námi volených  zastupitelských orgánů. 

30.12. 2020        V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma