Navigace: Vladimír Slavík > Páteřní cyklostezka Hrabové

Páteřní cyklostezka Hrabové

 

Cyklodoprava zaznamenala v posledních letech nebývalý rozmach. Příčin je několik. Je to snaha o zdravý a bezpečný  pohyb, technické zdokonalení jízdních kol, dopravní zácpy na silnicích a v neposlední řadě i možnost společného sdílení jízdních kol. Ve městech roste počet bezpečných cyklostezek a tyto propojují i vzdálenější oblasti.

Jaká je situace v Hrabové? Základ zdejší páteřní cyklostezky  je  propojení Šídlovce s jižním koncem obce.  Významnou části této trasy je Domovská ulice. Má kvalitní povrch, a to až k podjezdu pod Prodlouženou Mostní. Je zde i veřejné osvětlení.  Pak následuje propojka na ul. Poplužní, která je dost nerovná a místy i blátivá. Poplužní ulice je pro kola i koloběžky sjízdná velmi dobře, opravena byla i křižovatka s ulicí K Pilíkům. Tato ulice  je pro jízdní kola problematická. Trasa až k Bělské ulici  je celkem v pořádku Pak následuje dlouhý  úsek, který je nutno opravit. Páteřní cyklostezka Hrabové končí v areálu restaurace Ve Dvoře. Odtud lze pokračovat na další cestu, a to buď do Paskova nebo směrem opačným.

Z  křižovatky s ulicí Bělskou lze odbočit na velmi pěknou cyklostezku, vedoucí směrem k Mitrovicím. Má nejen kvalitní povrch, ale i příjemné okolí, tvořené vzrostlými stromy po obou stranách cesty. Vždyť se jedná o bývalou hráz bývalých rybníků! Rostou zde převážně duby, lípy a olše. Tato trasa kdysi  sloužila potřebám   JZD Odra, nyní slouží cyklistům a chodcům, kteří zde nalézají krásnou přírodu a odpočinek.  I když asfaltový povrch po dobu třiceti let nikdo neopravoval, je stále velmi kvalitní.

Hojně je využívána cyklostezka, vedoucí po pravém břehu Ostravice. Lze po ní pohodlně projet trasu dlouhou cca 6 km ze Šídlovce až k restauraci „Balkán“ v Paskově. Odpočinková místa jsou pečlivě udržována, a to včetně košů na odpadky. Pečuje se i o zatrávněné plochy mezi cyklostezkou a korytem řeky.

Dost mne překvapil poměrně malý zájem o novou cyklostezku kolem Prodloužené Mostní. Její technické provedení „nemá chybu“, ale prozatím není cyklisty příliš vyhledávána.

Teď několik slov k technologii  budoucích oprav některých úseků  této cyklostezky. Nejvhodnějším materiálem je určitě kvalitní kamenivo, pojené kvalitním asfaltem. Problematická  byla loňská  oprava ulice Dubraviovy. Původní cesta byla polita řídkým asfaltem, pokryta vrstvou kamenné drtě a zhutněna válcem.  Cesta je prašná a dříve nebo později i na ní vzniknou díry. A bude se opět opravovat.

Závěr: Cykloturistice se předvídá právem  veliká budoucnost.  Dříve nebo později bude možné procestovat po bezpečných trasách na kolech nebo koloběžkách všechna zajímavá místa v širokém okolí. Pokud jde o Hrabovou, bylo by žádoucí sestavit časový harmonogram dobudování zdejší sítě tak, aby tato navazovala na sítě v okolních obcích. Za prioritní bych považoval opravu povrchu jižní části cyklostezky vedoucí po ulici K Pilíkům a také trasy, umístěné na protipovodňové hrázi od Statku k lávce přes Ostravici. Předpokládá to však dohodu s vlastníky, tj. se s. p. Diamo a  s. p. Povodí  Odry.

18. 1. 2022      V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma