Článek s tímto názvem byl zveřejněn v Hrabovských listech v červenci 2001. Jméno autora není uvedeno. Píše se v něm o plánech, které tehdy byly s řekou Ostravicí. Ve vedení Hrabové působili ve volebním období 1998 – 2002 starosta Ing. Rundt, místostarosta Ing. Zych, radní Ing. Svoboda, Balušek, Lyčka.
Řece Ostravici byla v této době věnována zvýšená pozornost. Po mnoha letech se výrazně zlepšila čistota vody a začalo se s likvidací struskové haldy Vítkovických železáren. Tehdejší plány po ukončení likvidace odvalu byly následující:
Levý břeh od potrubní lávky po ulici Mostní:
-přestavba potrubní lávky na lávku pro pěší
-propojení cyklostezek Nová Bělá – Vratimov přes Hrabovou
-okolí potrubní lávky upravit na rekreační plochu pro koupání s oblázkovou pláži
-plochu po odvalu VŽ navrhnout k rekultivaci na les
Poznámka HN: Na tzv. potrubní lávce je kyslíkovod, vedoucí z kyslíkárny tehdejší NH do nové továrny na buničinu v Paskově. Kyslík se zde používal k bělení celulosy. Lávku bylo možno upravit pro pěší a pro cyklisty.
Oba břehy Ostravice od mostu na ul. Mostní k lávce „Šídlovec“:
-úprava řečiště a břehu pod jezem pro koupání
-úprava odstavné plochy pro automobily
-návrh pobřežní cyklistické stezky v trase Mostní – lávka Šídlovec¨
- návrh přístupů k řece
-návrh ozelenění ploch mezi pobřežní hrázi a ulici Frýdeckou, v předpolí lávky Šídlovec úprava parková s lavičkami
-zvážit, jak naložit s tělesem vlečky a s mostem nad ulicí Mostní.
Poznámka HN: Lávka přes Ostravici u Šídlovce byla postavena v šedesátých letech minulého století a sloužila především zaměstnancům tehdejší NHKG. Mnoho jich bydlelo na Šídlovci a na sídlištích v Hrabůvce a používali v letních měsících jízdní kola. Lávka významně usnadňovala dopravní spojení s NHKG.
Ve stejném čísle Hrabovských listů je informace, že Rada vybrala architektonický ateliér DUPLEX s.r. o, na zpracování studie „Revitalizace Ostravice na katastru Hrabové.“ V dalších číslech HL již není žádná informace o této studii. Možná, že je ještě stále uložena v archivu MOb.
Komentář HN: Z uvedených plánů byla realizována lávka pro pěší a cyklisty s využitím potrubního mostu, byl odstraněn železniční násep kolem Ostravice, most nad ul. Mostní a provedena rekultivace plochy po bývalé haldě. Vhodně byl upraven terén pod Vratimovským mostem. Velmi využívaná je cyklostezka Ostrava – Beskydy na pravém břehu Ostravice.
Ostatní plány na „navrácení řeky a břehů Ostravice občanům“ se prozatím nepodařilo realizovat. Možná se tak stane ve volebním období 2022 – 2026.
19. 4. 2022 V.S.