I v komunální oblasti lze někdy rozeznat odlišné vidění světa pravicově a levicově orientovaných občanů. Ať již zastupitelů nebo nevolených aktivistů.
Jak známo, „ pravičáci“ prosazují svobodné podnikání, svobodné působení trhu, nízké daně a minimum státních zásahů do života jednotlivců. Pravicové názory sdílejí většinou střední vrstvy, podnikatelé a bohatší lidé s vyšším vzděláním.
Levice prosazuje opak. Tržní prostředí je levicí často deformováno státními zásahy. „Ti nahoře“ ví nejlépe, co potřebuje prostý lid. Pokud to je možné, omezují se svobody jednotlivce. Preferuje se vysoké zdanění těch úspěšných ve prospěch méně úspěšných. Levicové názory sdílejí většinou chudší vrstvy obyvatelstva s nižším vzděláním. Pokud jde o střední vrstvy, jsou voliči levicových stran většinou lidé v zaměstnaneckém poměru a zaměstnanci státu.
Za názorný příklad pravicového a levicového počínání jsem zvolil rozdílný přístup těchto dvou rozdílných způsobů myšlení v názorech na soukromou inzerci v místních časopisech.
Vůbec si nemyslím že jde o významnou záležitost, na které stojí nebo padá úspěšnost svobodného podnikání místních řemeslníků a drobných podnikatelů. Spíše tento příklad využívám k tomu, abych poukázal na kořeny daného problému.
Začnu levicovým postojem. Jeho stoupenci se domnívají, že v místním časopise není místo pro soukromou inzerci. Občané nemají být „obtěžováni“ těmito inzeráty, podnikatelé mají údajně dostatek jiných možností k propagaci svých aktivit. Pokud je důvod někoho zviditelnit, pak „osvícený“ redaktor navštíví příslušného podnikatele a napíše pochvalný článek o jeho aktivitách. Proč si nechat „kazit“ místní časopis soukromými inzeráty. Ani takto získané peníze nejsou důležité, vždyť náklady na časopis může v celém rozsahu zaplatit obecní pokladna. Pokud je peněz málo, zvýší se daně.
Pravicový postoj je poněkud jiný. Místní podnikatel neustále přemýšlí o tom co by prospělo jeho podnikání. Když se mu nabízí možnost inzerce v místním časopise, není důvod to odmítnout. Vždyť se tím nemůže nic pokazit. Poskytnuté informace jsou prostěšné i pro občany a proti inzerátům hlasitě neprotestují. Kdo k nim má záporný vztah, ten je nečte. Zadavatel inzerátu obvykle nabízí občanům produkty své činnosti a různé služby. Mimo to se cení i finanční příspěvek z těchto inzerátů do obecní pokladny.
Jaká je realita současného života? Zdá se, že v tomto směru vítězí pravicové přístupy. Většina obecních časopisů tyto inzeráty místních podnikatelů v přiměřeném množství otiskuje. Lze se o tom jednoduše přesvědčit, časopisy jsou k dispozici na internetu.
Svého času jsem oslovil 7 redaktorů těchto periodik s jednoduchou otázkou: proč zveřejňujete soukromé inzeráty? Odpověď byla jednoznačná: účelem místních periodik je informování občanů i o těchto záležitostech, je o to zájem, a v neposlední řadě to přináší i finance do obecní pokladny.
Tak jsem opravdu zvědav, jak se k této záležitosti postaví nový redaktor Hrabovských listů. Zůstaneme nadále exoty v oblasti zveřejňování soukromých inzerátů? Že by levicový názor jednotlivců převážil nad přirozenou potřebou občanů s logickým uvažováním?
24. 2. 2016. V.S.