Navigace: Vladimír Slavík > Problémy vozíčkářů

Problémy vozíčkářů

 

 Invalidní senioři existovali i dříve. V lepším případě dožívali své životy v kruhu rodiny. Jejich postižení jim, bohužel, neumožňovalo opouštět byt, a byli zcela odkázáni na pomoc příbuzných.

Zlepšení nastalo až v posledních letech, kdy je možno si zakoupit (nebo i zapůjčit) invalidní vozík s bateriovým elektrickým pohonem. Některé typy jsou snadno rozebíratelné, lze je převážet v zavazadlovém prostoru osobního auta. Tím se významně zvýšil jejich „akční rádius“.

 Nevýhodou těchto elektrických invalidních vozíků jsou poměrně malá kola (zvláště přední), což neumožňuje překonávání nerovností na silnicích a chodnících. Můj invalidní vozík s obtížemi překoná nerovnost o výšce větší jak 3 cm.

A je zde problém č. 1 –  silniční retardéry. Chápu jejich užitečnost, ale proč nemůže být na jejich koncích bezbariérová vozovka o šířce cca 70 cm pro invalidní vozíky, dětské kočárky, jízdní kola, koloběžkáře, bruslaře?  Tím by se funkce retardérů nenarušila. Ale není.

Problémem č. 2 jsou vjezdy a výjezdy z vozovek na chodníky. Zde jsou výškové rozdíly i 10 cm.  Bohužel, neexistují stavební normy, které by řešily i tyto „detaily“.

Problémem  č. 3 je kvalita povrchu místních komunikací a cyklostezek. Pro invalidní vozíky (a nejen pro ně) je ideálním povrchem povrch asfaltový. Tento je na cyklostezce, která propojuje ulicí Bělskou s Mitrovicemi, na cyklostezce kolem parku Hrabovjanka, a také na regionální cyklostezce z Ostravy do Beskyd. Proč nemůže být i na cyklostezce „kolem koní“, která je součástí místní komunikace K Pilíkům nebo na trase, která propojuje prostor Statku s lávkou přes Ostravici?

Řešení těchto problému  je „během na dlouhou trať“. Současný stav se bude měnit postupně. Pokud v budoucnu zasedne v radě městského obvodu i takto postižený občan, pak velmi rychle.

Úterý 14. října 2025           V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - Web vytvořen a provozován prostřednictvím služby netstranky.cz