Invalidní senioři existovali i dříve. V lepším případě dožívali své životy v kruhu rodiny. Jejich postižení jim, bohužel, neumožňovalo opouštět byt, a byli zcela odkázáni na pomoc příbuzných.
Zlepšení nastalo až v posledních letech, kdy je možno si zakoupit (nebo i zapůjčit) invalidní vozík s bateriovým elektrickým pohonem. Některé typy jsou snadno rozebíratelné, lze je převážet v zavazadlovém prostoru osobního auta. Tím se významně zvýšil jejich „akční rádius“.
Nevýhodou těchto elektrických invalidních vozíků jsou poměrně malá kola (zvláště přední), což neumožňuje překonávání nerovností na silnicích a chodnících. Můj invalidní vozík s obtížemi překoná nerovnost o výšce větší jak 3 cm.
A je zde problém č. 1 – silniční retardéry. Chápu jejich užitečnost, ale proč nemůže být na jejich koncích bezbariérová vozovka o šířce cca 70 cm pro invalidní vozíky, dětské kočárky, jízdní kola, koloběžkáře, bruslaře? Tím by se funkce retardérů nenarušila. Ale není.
Problémem č. 2 jsou vjezdy a výjezdy z vozovek na chodníky. Zde jsou výškové rozdíly i 10 cm. Bohužel, neexistují stavební normy, které by řešily i tyto „detaily“.
Problémem č. 3 je kvalita povrchu místních komunikací a cyklostezek. Pro invalidní vozíky (a nejen pro ně) je ideálním povrchem povrch asfaltový. Tento je na cyklostezce, která propojuje ulicí Bělskou s Mitrovicemi, na cyklostezce kolem parku Hrabovjanka, a také na regionální cyklostezce z Ostravy do Beskyd. Proč nemůže být i na cyklostezce „kolem koní“, která je součástí místní komunikace K Pilíkům nebo na trase, která propojuje prostor Statku s lávkou přes Ostravici?
Řešení těchto problému je „během na dlouhou trať“. Současný stav se bude měnit postupně. Pokud v budoucnu zasedne v radě městského obvodu i takto postižený občan, pak velmi rychle.
Úterý 14. října 2025 V.S.