Snažil jsem se nalézt odpověď na otázku, proč občané Hrabové nevyužívají svého práva, daného zákonem o obcích, „vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce“. Tak je to uvedeno v § 16, odst. 2, písm. d) zákona o obcích.
Proč „ve stanovené lhůtě“? Zřejmě proto, aby bylo možno podané připomínky projednat v příslušných orgánech (rada obce, finanční a kontrolní výbor zastupitelstva) ještě před zasedáním zastupitelstva, které bude návrh Závěrečného účtu schvalovat.
Setkal sem se i s následujícím vysvětlením nezájmu občanů „o věci veřejné“: V zastupitelské demokracii občané svěřují svým zastupitelům většinu činnosti, spojených s řízením obce, včetně sestavování rozpočtů a kontroly závěrečných účtů. Veřejným záležitostem věnují minimální pozornost a svůj volný čas věnují rodině a svým koníčkům.
Ale přesto by bylo vhodné uvedený zákon vedením obce respektovat, a to i v detailech. Za tento „detail“ považuji v textu § 16, odst. 2, písm. d) zákona o obcích slova ve stanovené lhůtě.
Oznámení o projednávání závěrečného účtu za rok 2023 bylo zveřejněno na Úřední desce dne 17. 5. 2024 tímto textem: „Sdělení ke zveřejnění Návrhu Závěrečného účtu SMO-MOb Hrabová za rok 2023“.
Ani ve „Sdělení“, ani jinde není stanovena lhůta, do které mohou občané Hrabové písemně podávat své připomínky k závěrečnému účtu za rok 2023.
Možná, že by se tím nic nezměnilo, k závěrečnému účtu by opět nebyly podány z řad občanů, stejně jako v minulých letech, žádné připomínky. Ale zákon o obcích by byl naplněn beze zbytku.
Poznámka na závěr: Možná, že má připomínka je nadbytečná, a touto záležitostí se již zabývá Kontrolní výbor zastupitelstva.
Úterý 21. května 2024 V.S.