Struskový odval
Při další naší procházce po levém břehu Ostravice je na místě si připomenout následující skutečnosti:
Po vyčerpání kapacitních možností struskového odvalu v Hrabůvce začaly Vítkovické železárny kolem roku 1970 s budováním nové haldy v Hrabové. Byla postavena železniční vlečka, most nad Mostní ulicí a do prostoru na levém břehu Ostravice se začala navážet studená vysokopecní struska, ocelárenská struska a další odpady.
Celkem se zde v následujících letech navezlo přes 6 mil.tun různých materiálů. Těleso haldy mělo délku asi 1000 m, šířku 200 m a výšku 12 m. Perspektivně se měla halda rozšiřovat západním směrem až k Paskovské ulici.
Jedním z negativních důsledků existence této haldy bylo výrazné zhoršení ovzduší . Z Hrabové se stala kotlina, ze západní strany uzavřena novobělskou vyvýšeninou, z opačné strany haldou. Vzduch, zvláště v zimě, byl velmi znečištěn jednak spalováním uhelných kalů v rodinných domcích, jednak spalováním nekvalitních paliv v kotelně Šídlovce. Pokud foukal severní vítr, bylo ještě k tomu ovzduší v Hrabové „okořeněno“ červeným dýmem z vítkovické aglomerace.
Tento stav , trvající cca 25 let, se nemohl „nepodepsat“ na zdraví zdejších obyvatel.
Proto po sametové revoluci se tento problém začal radikálně řešit. Velmi rychle byla uskutečněna plynofikace RD, zrušena kotelna na Šídlovci a přikročeno k likvidaci struskového odvalu.
Naštěstí v té době byl velký zájem o vysokopecní strusku. Byla levná a při správné technologii zcela nahradila jiné drahé stavební materiály. Byla použitelná jako kamenivo do betonu, pro výrobu různých maltovin a také k vytváření náspů pro silnice a železnice.
S likvidací haldy se započalo v roce 1995 a práce byly ukončeny cca v roce 2005. Technologie zpracování tohoto materiálu byla jednoduchá. Na horní ploše haldy se umístil drtič, třídící zařízení a magnetický separátor pro oddělení železa. (Toho zde bylo poměrně hodně, za socialismu byla efektivita a hospodárnost při výrobě dost zanedbávána.) Jednotlivé frakce rozdrcené strusky se ukládaly odděleně. Materiál se pak odvážel nákladními auty ke spotřebiteli. K odvozu se používala jednak trasa, vedoucí kolem vodárny NHKG s vyústěním na Mostní ulici, jednak trasa, vedoucí kolem Ostravice a končící rovněž na Mostní ulici v blízkosti mostu.
Pro úplnost uvedu zde několik poznámek o materiálech uložených na této haldě. Podstatnou část tvořila vysokopecní struska. Z hlediska chemicko - fyzikálních vlastnosti jde o kvalitní stavební materiál. Ale na odval se vyvážela i struska ocelárenská. A ta je pro stavebnictví nepoužitelná, jelikož za určitých podmínek zvyšuje svůj objem. Pokud se použije do betonu, pak tento se rozpadá, pokud se použije do silničních a železničních náspů, pak jejich povrch vykazuje nepředvídatelné deformace. Na haldě bylo také významné množství opotřebených stavebních žáruvzdorných a jiných materiálů. Nebezpečný může být dinas, a to jak pro vysoký obsah oxidu křemíků ( nebezpečí silikosy) tak pro možnost objemových změn. V těchto odpadech se také nachází výzmamné množství asbestu, který se v dřívějších letech ve velkém rozsahu používal k tepelné ochraně kovových částí hutnických agregátů. Mimo vyjmenované materiály se na haldu vyvážel obsah okujových jímek z válcoven, úsady z různých filtrů zachycujících různé škodliviny, a také obsah odpadních košů ze sociálních budov a závodních kantýn a jídelen. A celá řada dalších odpadů.
Ale nakonec radostná zpráva: po bývalé haldě zůstala na levém břehu Ostravice pouze velká plocha, která čeká na své budoucí využití. Předpokládám, že se tímto problémem zabývá i nedávno zřízená komise pro strategický rozvoj Hrabové.
13. 7. 2018 V.S.