Navigace: Vladimír Slavík > Rodiče a škola

Rodiče a škola

Od doby, kdy mé děti navštěvovaly základní školu již uplynulo velmi mnoho let, ale některé  zásady ve vztahu rodič – škola mají stále svou platnost.

Především je to zásada, že rozumný rodič nebude před svým dítětem obviňovat z jeho prospěchových  neúspěchů  školu. Pokud má rodič tento pocit, měl by tuto záležitost řešit na patřičných místech a   svého potomka o výsledcích těchto jednání  informovat velmi obezřetně.

Pochopitelně byly, jsou a budou případy, kdy učitel (učitelka) nemají  všechny  potřebné předpoklady učit a vychovávat děti. Vzpomínám si na některé z nich. Ale tyto výjimečné  případy nebyly  v mém školním vzdělávání  rozhodující. Převažovali učitelé, na které stále vzpomínám s úctou.

 Ještě musím dodat, že ani  počet žáků ve třídě nebyl  dříve pokládán za rozhodující parametr, který měl  podstatný vliv na kvalitu výuky.  Přirozeným procesem vznikl  optimální průměr cca 30 – 35 žáků ve třídě. To dnes již asi neplatí, ale v zhledem k obrovským finančním  nákladům na školský systém není  počet žáků ve třídách záležitost bez významu.

Ale nyní k současné situaci na ZŠ v Hrabové. Někteří rodiče neschvalují nyní probíhající slučování některých tříd, mají obavy, že vysoký počet žáků cca 30 – 35 bude mít záporný  vliv na kvalitu výuky.

Nepřísluší mi, abych se k této záležitosti konkrétně vyjadřoval, neznám schopnosti a možnosti  nynějších  učitelů a žáků včetně jejich rodičů, kterých se to dotýká.

 Ale jsem přesvědčen o tom, že není na místě vést tyto diskuse dosavadním způsobem na  stránkách webu Hrabova.info. Které  (a o tom nepochybuji) pečlivě  sledují  i žáci naší ZŠ.  A asi to vyvolává mezi nimi velké diskuse o tom, kdo  v této „válce“ zvítězí.  Jestli ti, kteří vidí řešení současných prospěchových  problémů žáků některých tříd ve snížení počtu lavic ve třídě z cca 30 na cca 25 nebo ti, kteří nabízí jiná, pro některé  žáky a rodiče možná  náročnější řešení.

 Jako optimální se mi jeví návrh na doučování potřebných žáků.  Je to opatření, které existuje od pradávna a umožňuje doučit ty, kteří z různých důvodů to „nestihli“ během normální výuky.

Závěrem několik poznámek k  současné  vymoženosti  ve vztahu rodiče – škola – žáci. Míním tím  existenci školské rady.   Je to instituce, kterou podle platného školského zákona musí mít každá škola. Jsou v ní zástupci zřizovatele (obce), rodičů a učitelů. Hlavní slovo  má  pochopitelně ředitel školy, který zodpovídá komplexně za tuto instituci.  Volební řád umožňuje, aby v pozici členů školské rady   působili ti nejzkušenější. Z logiky věci mi vyplývá, že v našem případě by se mělo především respektovat  stanovisko školské rady.   

14. 12. 2017   V.S.    

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma