Od doby, kdy mé děti navštěvovaly základní školu již uplynulo velmi mnoho let, ale některé zásady ve vztahu rodič – škola mají stále svou platnost.
Především je to zásada, že rozumný rodič nebude před svým dítětem obviňovat z jeho prospěchových neúspěchů školu. Pokud má rodič tento pocit, měl by tuto záležitost řešit na patřičných místech a svého potomka o výsledcích těchto jednání informovat velmi obezřetně.
Pochopitelně byly, jsou a budou případy, kdy učitel (učitelka) nemají všechny potřebné předpoklady učit a vychovávat děti. Vzpomínám si na některé z nich. Ale tyto výjimečné případy nebyly v mém školním vzdělávání rozhodující. Převažovali učitelé, na které stále vzpomínám s úctou.
Ještě musím dodat, že ani počet žáků ve třídě nebyl dříve pokládán za rozhodující parametr, který měl podstatný vliv na kvalitu výuky. Přirozeným procesem vznikl optimální průměr cca 30 – 35 žáků ve třídě. To dnes již asi neplatí, ale v zhledem k obrovským finančním nákladům na školský systém není počet žáků ve třídách záležitost bez významu.
Ale nyní k současné situaci na ZŠ v Hrabové. Někteří rodiče neschvalují nyní probíhající slučování některých tříd, mají obavy, že vysoký počet žáků cca 30 – 35 bude mít záporný vliv na kvalitu výuky.
Nepřísluší mi, abych se k této záležitosti konkrétně vyjadřoval, neznám schopnosti a možnosti nynějších učitelů a žáků včetně jejich rodičů, kterých se to dotýká.
Ale jsem přesvědčen o tom, že není na místě vést tyto diskuse dosavadním způsobem na stránkách webu Hrabova.info. Které (a o tom nepochybuji) pečlivě sledují i žáci naší ZŠ. A asi to vyvolává mezi nimi velké diskuse o tom, kdo v této „válce“ zvítězí. Jestli ti, kteří vidí řešení současných prospěchových problémů žáků některých tříd ve snížení počtu lavic ve třídě z cca 30 na cca 25 nebo ti, kteří nabízí jiná, pro některé žáky a rodiče možná náročnější řešení.
Jako optimální se mi jeví návrh na doučování potřebných žáků. Je to opatření, které existuje od pradávna a umožňuje doučit ty, kteří z různých důvodů to „nestihli“ během normální výuky.
Závěrem několik poznámek k současné vymoženosti ve vztahu rodiče – škola – žáci. Míním tím existenci školské rady. Je to instituce, kterou podle platného školského zákona musí mít každá škola. Jsou v ní zástupci zřizovatele (obce), rodičů a učitelů. Hlavní slovo má pochopitelně ředitel školy, který zodpovídá komplexně za tuto instituci. Volební řád umožňuje, aby v pozici členů školské rady působili ti nejzkušenější. Z logiky věci mi vyplývá, že v našem případě by se mělo především respektovat stanovisko školské rady.
14. 12. 2017 V.S.